fredag 1 maj 2020

Ecuador (Cuyabeno, Esmeraldas, Guayaquil, Quito)

Floden, höghusen och en dålig solbränna...
På väg uppför kullen Cerro Santa Ana i Guayaquil
Det är bra att ha vänner runtom i världen. Roberto var en vän från Sverige men han hade rötter i Ecuador så när han flyttade tillbaka för att plugga turism på universitetet i Quito var jag inte sen att hälsa på! I januari 2006 bar det av, med stopp i Miami på vägen. Jag hann med en hel del under mina två veckor i landet. Mest tid i huvudstaden Quito på nästan 2 900 meters höjd. Svinkalla nätter och milda dagar. Desto varmare blev det när vi åkte ner till kusten, först till lilla strandorten Esmeraldas och sedan till landets största stad Guayaquil. En riktig storstad vid ett floddelta. Här låg temperaturen närmare 40 grader. Sista dagarna innan det var dags för hemfärd åkte jag med Roberto och hans klass på utflykt till ett av landets största naturreservat: Cuyabeno i provinsen Putumayo
Avstigning från kanorerna vid "hotellet" i Cuyabeno-reservatet
på gränsen till Colombia. Här börjar Amazonas med pirayafyllda vatten som vi tog oss över i smala kanoter för att komma till boendet. Men de vasstandade firrarna är tydligen inte så farliga som ryktet säger. Det var enligt guiderna helt ok att bada i floden. Såg även krokodiler och delfiner, samt dessvärre kackerlackor och andra kryp på myggnäten som omgav ens sovplats i de fönsterlösa stugorna. Mitt i naturen på gott och ont. Men sitt första besök i en regnskog glömmer man inte.

Åka tillbaka? Skulle vilja se Galapagosöarna som är en del av Ecuador, men annars känns det som jag har täckt in det mesta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar