torsdag 14 maj 2020

Kina (Hongkong)

Jag är påpälsad inför kvällsshopping med fin belysning

Jag hajade till när jag kom hit på min lista. ”Va, jag har väl inte varit i Kina? Har jag skrivit fel?” Men jo, Hongkong är ju nu tyvärr en del av Kina, ända sedan 1997. Denna stad/region blev det första stoppet på min och Lilys 10 veckor långa resa till Nya Zeeland och tillbaka vårvintern 2011. Hotellrummen är små i Tokyo men ännu mindre i Hongkong, åtminstone med vår budget. En tågkupé är rymlig i jämförelse! Exotiskt var det också med de stenhårda sängarna, som jag hade hört ryktas om fanns i Asien, men aldrig träffat på i denna extrema form. Efter en lång flight och en del sena nätter på barerna i Lan Kwai Fong gick det dock utmärkt att sova ändå. Speciellt sedan vi lyckats stjäla extrafiltar ur hotellets förråd. För januari i Hongkong är inte jättevarmt, men ganska lagom när man ska navigera trånga gator i smått kaotiska Kowloon där vi bodde.
Utsikten från bergbanan upp till Victoria Peak
Här är kommersen alltid på max: Billig och skum mat, massor av fejkvaror och massageställen. En kort bro- eller båtfärd söderut, på Hongkongön, är stämningen lugnare och mer sofistikerad, dag som natt. Här tog vi bland annat en mycket brant bergbana upp på kända utkikspunkten Victoria Peak för att blicka ut över skogen av skyskrapor på båda delarna av sundet nedan.
Åka tillbaka? Är inte jättesugen på resten av Kina, förutom Taiwan men det tänker jag räkna som ett eget land, oavsett vad kineserna säger. Kan också tänka mig en tripp till Shanghai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar