onsdag 20 maj 2020

Mexiko (Acapulco, Bacalar, Cuernavaca, Durango, Guadalajara, Mazatlán, Mexico City, Monterrey, Playa del Carmen, Puebla, Puerto Vallarta, Querétaro, Torreón, Tulum, Valladolid, Zacatectas)

Down town Torreón, mitt emellan huvudstaden
och den amerikanska gränsen

Mexiko är nog det land, förutom Sverige, som jag har åkt runt mest i, som synes av rubriken här ovan… Då har jag ändå applicerat samma regel på orterna som på länder: minst en övernattning. Det hela började med en semester för att hälsa på en väninna i Mexico City våren 1997, samt en språkkurs i idylliska Cuernavaca: den eviga vårens stad. Jag föll handlöst för den gästfrihet jag mötte överallt, och året efter var jag tillbaka för att arbeta som engelsklärare i Torreón; en gruvstad mitt i öknen halvvägs till USA. En hel sommar i öknen var verkligen en upplevelse. Trottoarer man kunde steka ägg på, efterlängtade poolpartyn, road
Många år senare besökte jag södra Mexiko,
här den exklusiva stranden vid Tulum
runners, coyotes, marklöpare och cowboys. Det var stundtals som en gammal västernfilm och stundtals som en vanlig modern industristad. Här jobbade jag i ett halvår men åkte sedan tillbaka för att hälsa på mina vänner flera gånger. Vid ett par tillfällen fortsatte jag med bussen upp till SanDiego/LA för att hälsa på vänner respektive min bror där. Detta var innan det knarkkrig som nu tagit hundratusentals liv tog fart 2006. Sedan dess har jag inte varit i norra Mexiko men 2017 besökte jag för första gången den turistiga, och säkrare, Yucatánhalvön med sina kritvita stränder och horder av amerikaner.
Åka tillbaka? Mexiko kommer alltid att kännas som ett andra hemland och jag kan bara hoppas att knarkkriget någon dag tar slut så att jag kan ge mig ut på vägarna här igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar