söndag 17 maj 2020

Litauen (Vilnius)

Storhertigens palats sett från Gediminas kulle

Konstigt nog blev det aldrig någon utflykt till Estland när jag bodde i Riga, men däremot till grannlandet i söder: Litauen och huvudstaden Vilnius. Den ligger bara fyra timmar med bekväm buss från Riga. Första gången var jag här på egen hand i några dagar och andra gången på genomresa med Ninna när vi var på väg till Vitryssland och Minsk. Vilnius är lite av en doldis här i regionen. Kanske har det att göra med att staden saknar kustläge och därmed färje- och strandturister, men jag är ändå förvånad att inte fler utländska turister hittar hit. Det är trots allt den mest turistvänliga av de tre baltiska huvudstäderna skulle jag säga. Intressantare och större än Tallinn men mindre och mer välordnad än Riga. Dessutom billigare och bättre mat, och några av Baltikums absolut bästa museer. Storhertigens palats och det före detta KGB-högkvarter för
Här finns massor av vackra kyrkor. Detta är St. Casimirs
att bara nämna två. Sedan är en promenad upp till Gediminas slottstorn på en kulle högt över staden obligatorisk, mest för den fina utsiktens skull. Själv kan jag sakna det slitna och oväntade från Riga, i Vilnius är allt tipptopp och i nära nog preussisk ordning, men som en ”inkörsport” till öst för skeptiska medelklassvennar torde det vara perfekt!
Åka tillbaka? Klaipeda och Kuriska näset vore en trevlig utflykt. Kanske till och med skaffa ryskt visum och fortsätta till Kaliningrad! Men just nu får man vara glad om man kommer utanför tullarna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar