lördag 2 maj 2020

Estland (Tallinn)

Utsikten från tv-tornet utanför Tallinn.
Inga tätbefolkade bygder här som synes...
Estlands huvudstad är faktiskt den av världens huvudstäder som ligger allra närmast Stockholm, bara 37,9 mil fågelvägen. Det motsvarar mindre än en timmes flygtid eller drygt 15 timmar med färja. Första gången jag var här, på nationaldagen (den svenska) 2006 var det med det sistnämnda transportsättet: Tvådagars kryssning från Stockholm med en heldag i Tallinn. Andra gången blev det litet propellerplan från Bromma, med försening på grund av full ryss som gick på fel plan… Nu med jobbet för att besöka tv-tornet, varifrån vi numera sänder Axess TV. Ungefär som Kaknästornet i Stockholm med restaurang, kontor och tv-sändningar. Då övernattade vi på fina Hotel St. Petersbourg i gamla stan. Av de tre baltiska huvudstäderna är Tallinn den jag känner är minst intressant. Lite som ett förvuxet Skansen med gullig liten stad innanför
Alexander Nevskij-katedralen på Domberget i Tallinn
ringmurarna och annars mycket nybyggda skyskrapor. Mycket rotfrukter och dill i matlagningen. Så visst känner man sig hemma, både kulinariskt och kulturellt. Språket påminner om finska men nästan alla pratar även utmärkt engelska.
Åka tillbaka? Jag var på vippen att boka en jobbresa hit innan corona tog över världen, men förhoppningsvis kommer jag att få träffa mina estländska kolleger igen inom en inte alltför avlägsen framtid. Sedan måste jag någon gång åka till ön Ösel där den Schulmanska släkten har sina rötter långt tillbaka i tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar