fredag 22 maj 2020

Nicaragua (Granada, Masaya)

Fototillfälle på stranden efter god frukost vid Nicaraguasjön.
I bakgrunden ön Ometepe med sina två vulkaner.

Nicaragua är mitt senast besökta utland, förutom Costa Rica. Min vana trogen ville jag ju passa på att "bocka av" ytterligare ett land när jag ändå var i regionen, och sista stoppet på vår Costa Rica-resa i vintras låg ganska nära gränsen. Sagt och gjort, heldagsutflykt från Coco Beach till Nicaragua bokades. Jag älskar att korsa gränser via land, just för att kontrasterna blir så tydliga, speciellt i Latinamerika kan jag tycka. Mexiko till Belize är ett tidigare exempel där människor och arkitektur utanför bussfönstret helt plötsligt byter utseende. Här är människor och språk desamma men plötsligt finns det trottoarer igen, gatuliv, vägrenar. Saker man inte inser att man har saknat förrän de är tillbaka. I CR åker alla bil, som parkeras bakom grindar tillhörande varje hus. Lite USA-
Eftermiddagspromenad med guide i Granada,
men tyvärr ingen tid för egna strövtåg
inspirerat kanske. Det stora levande torget i den koloniala staden Granada är essensen av det Latinamerika-mys jag saknade i CR. Att kommunistpartiets flaggor vajade olycksbådande och enorma över det hela lyckades inte förta stämningen just denna dag, men konflikterna var många under året innan. Under utflykten fick vi även se Nicaraguasjön från olika vinklar och till och med åka på båtutflykt för att se den otroligt idylliska "skärgården" utanför Granada. Spännande också att se den fortfarande aktiva vulkanen Masaya, med begränsad tid vid kratern på grund av potentiellt farliga ångor.
Åka tillbaka? Gärna! Bara en eftermiddag i vackra Granada kändes för kort. Här vill man sitta på en av de gulliga uteserveringarna och ta en eftermiddagskaffe/-drink och se solen gå ner i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar