tisdag 26 maj 2020

Portugal (Albufeira)

Fotocred till mamma och pappa som bläddrat i gamla album

Jag var bara 3-4 år gammal när jag var i Portugal, och sedan dess har ett återbesök skandalöst nog aldrig blivit av, trots att Lissabon och även Azorerna, står högt upp på att göra listan. Dock har jag enligt pappa mellanlandat flera gånger i Faro på vägen till Kanarieöarna. Ja, jag är tydligen så gammal att jag levde på den tiden man mellanlandade på väg dit! Från semestern på Algarvekusten kommer jag ihåg att jag var fascinerad av grottorna och att plocka snäckor. (Säkert ligger det fortfarande portugisiska snäckor i en påse i ett förråd någon stans.) Detta bekräftas också av bildbevis och minnen som mina kära föräldrar hjälpt till med. Vi bodde på hotell Tarik, som fortfarande finns kvar men antagligen i nybyggd/renoverad tappning, 300 meter uppför
Bildbevis på min snäcksamlingsmani
en backe från stranden Praia de Rocha, som jag tror kan översättas ungefär som "klippstranden". Härliga stenformationer fanns det som sagt men mestadels mjuk och barnvänlig sand. Närmsta ort Albufeira och flygplats Faro, dit lågbudgetflygen numera har (hade) många direktlinjer.
Åka tillbaka? Absolut! Både Algarve och Faro tror jag att jag skulle uppskatta även i vuxen ålder, men framför allt kanske Lissabon som jag bara har hört gott om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar