söndag 3 maj 2020

Finland (Helsingfors, Nagu, Åbo, Åland)

Helsingfors domkyrka i kvällssol

Detta är ett av få länder jag faktiskt inte orkar räkna ut hur många gånger jag har varit i. Det har varit bilsemestrar, weekendresor, hälsat på vänner, varit på fester, på baler och helt vanliga dagskryssningar också. Första gången var en sådan med mamma och pappa, våren innan muren föll och jag var 12 år. Sedan tror jag det dröjde några år till nästa gång. Det blev båtluffning runt Åland med gymnasietjejgänget och besök på en av tjejernas landställe i Åbos skärgård. Farmor bjöd mig och dåvarande pojkvännen på Helsingforssemester 1997 för att visa upp sin förra hemstad för oss. Hon och farfar tog sina då tre barn, pick och pack och flyttade till Stockholm 1953, så mina rötter är ju delvis i Finland. Sen har Finlandsbesöken rullat på i strid ström under mitt vuxna liv. Några baler på Riddarhuset har bevistats, och desto fler festkvällar i Mariehamn hos
Traditionellt midsommarfirande i Mariehamn
väninnan som har hus där. Men Åland är kanske lite mer Sverige? De blir i alla fall hemskt arga om man av misstag kallar dem finnar. Jag känner mig hur som helst väldigt hemma på alla platser i Finland där jag har varit hittills, och ofta hamstras mat och dryck för att få hem en liten bit Finland till Sverige: karelska piroger, Fazer-choklad, gröna kulor, Mannerheims snaps. Men kålpirogen som farmor var så förtjust i skippar jag nu.
Åka tillbaka? Åland, Åbo, Helsingfors har hittills varit epicentrum för alla mina besök. Vill absolut se mer av detta land, men det lär bli några favoriter i repris också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar