torsdag 21 maj 2020

Nederländerna (Amsterdam)

Den kända Keukenhof-parken mellan Amsterdam och Haag.
(Ska erkännas att jag ej varit här. Bilden är ett vykort)
Förutom otaliga byten på Amsterdams flygplats och en genomresa under barndomens bilresa har jag nog bara varit på en enda semester i Nederländerna. I augusti 2003 var jag bjuden på en barndomsväns bröllop. Tidig morgon i synagogan följdes av solig dag i den kustort där kvällsfesten skulle äga rum. Jag var tillsagd att packa långklänning till kvällen men att det skulle vara "fri tid" mellan vigsel och fest hade jag inte räknat med, så det blev att gå omkring i lunchcocktailklänningen hela dagen. Hann även med att se lite av staden under helgen. Flodbåtstur så klart och dregla längtansfullt över alla fantastiska husbåtar. Vilken dröm att bo så! Kosherpizza i de judiska kvarteren och försöka beställa en hash-fri kaka i coffeeshopkvarteren. Det som imponerade mest är hur staden hanterar alla cyklar. Perfekt avgränsade, tydliga filer målade i en annan färg en gångbanorna. Minimal risk för krock och konflikt, som jag upplevde det. Rena motsatsen till Stockholm. Till och med spårvagnarna tuffade på utan att försöka köra över någon.
Åka tillbaka? Förutom husbåtarna är Amsterdam inte någon stad som jag blev handlöst förälskad i, men det är småtrevligt absolut så det blir säkert någon weekend här igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar