fredag 29 maj 2020

Ryssland (St. Petersburg)

Ermitaget sett från flodbåtsutflykt

För ganska exakt 12 år sedan var jag i Ryssland för första gången. St. Petersburg närmare bestämt. Vi hälsade på en kompis till min dåvarande pojkvän, som jobbade där. Det hade till fördel att vi blev medbjudna på en nationaldagskryssning på floden, med anledning av den svenska nationaldagen. Svenska flaggor, snaps och sång, mitt på Neva med all vacker utsikt. Bra också att ha med sig en tolk då engelskakunskaperna ibland lämnade övrigt att önska. Kommer ihåg att det knappt fanns några officiella taxibilar utan istället något slags informellt Uber-system (detta var innan Uber fanns) som krävde prutning på klanderfri ryska. Även bar- och restaurangbeställningar gick smidigare med ”tolk”. En smart grej med menyer i Ryssland är att allt är angett i mängd så man ser hur stora portionerna är. Med groggen fick man till och med
Peter den stores palats med sin storartade trädgård
spriten serverad vid sidan om. Tydligt och bra! Vi var väldigt glatt överraskade över maten. Den var verkligen toppklass överallt. Även kultur- och konstintresserade får sitt lystmäte här med stadens många storslagna besöksmål. Vi hann med Eremitaget och Peterhofs palats, utanför staden. Ska man säga något negativt om St. Petersburg är det väl att det är vackert och grandiost men inte så personligt.
Åka tillbaka? Vore inte visumprocessen så tidskrävande hade jag åkt tillbaka till Ryssland flera gånger redan. Hela Sibirien är ett drömresemål. Ju mer avlägset och konstigt desto bättre men jag skulle nöja mig med Novosibirsk och Vladivostok, och Bajkalsjön, och… hundra andra ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar