lördag 9 maj 2020

Island (Reykjavik)

Vacker  utsikt över sjö mitt i stan när solen tittar fram

Hösten 2016 tog jag och min dåvarande pojkvän en storstadssemester i Reykjavik, om man nu kan kalla en stad med strax över 100 000 invånare storstad, men eftersom det ändå är en huvudstad saknas inte aktiviteter och faciliteter här. Det finns bara två problem med den här gulliga staden: klimatet och priserna. Glöm inte vindkylan om ni planerar en semester här. Trots att temperaturen låg närmare 10 än 0 har jag aldrig frusit så mycket i hela mitt liv som här. Stormbyar, regnskurar och fuktighet samverkar till ett helvetiskt klimat, men emellanåt tittar solen fram och det blir helt uthärdligt. Som ni säkert vet är namnet lite missvisande. Detta är inte direkt de stora
Massor av fina färgglada hus i centrala Reykjavik
isarnas land, temperaturen går sällan under -5 utan pendlar oftast kring nollan eller strax över. Reykjavik har många bra restauranger, problemet är att det är svårt att hitta någonstans där en varmrätt går för under 500 kr. Vår första lunch åt vi på ett enkelt burgarställe, typ Sibylla-kiosk. Jag tog en liten mer och en liten pommes till. När jag sen förstod mig på valutan insåg jag att notan för denna lilla burgarmeny, i ett gatukök, hade gått på ca 200 kr! Men då var den faktiskt väldigt god. Förutom detta åt vi mycket fisk i olika former och allt var otroligt gott.
Åka tillbaka? Visst, man borde se mer av Islands natur men jag föredrar länder där det är ordentligt kallt eller ordentligt varmt. +3 är min mardrömstemperatur, och årsmedeltemperaturen på denna vindpinade ö...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar