onsdag 13 maj 2020

Kanada (Georgian Bay, London, Montreal, Toronto, Vancouver)

Blandad bebyggelse i centrala Toronto.
CN Tower i bakgrunden har en utmärkt restaurang.

Ytterligare ett land som jag har bott i, läsåret 2004-2005 när jag pluggade engelska på York University utanför Toronto. I den vänsterextrema miljön radikaliserades jag snart i motsatt riktning och lusläste alla nyliberala tänkare jag kunde komma över. Förutom universitetet finns knappast något negativt att säga om Kanada i allmänhet och Toronto i synnerhet. Här finns en perfekt blandning av boende, affärer, restauranger och underhållning över så gott som hela stan. Alla dessa gulliga viktorianska hus där många studenter hyrde rum, odlade cannabis i burspråken och hade stora ”house parties”. Själv delade jag en central lägenhet på tionde våningen med två andra. Ett stenkast från en biograf där man kunde se gamla och nya filmer för bara några dollar, och två stenkast från China town med sina färska grönsaker och levande fiskar, men de sistnämna undvek jag. Jag har varit tillbaka
Vacker skyline trots dimma över Vancouvers vatten
och hälsat på ett par gånger och bland annat lånat lägenhet i samma hus som Mats Sundin bodde i. Och nu senast varit på stugsemester vid undersköna Georgian Bay vid Huronsjön. Under en längre Nordamerikaresa hösten 2013 (från Alaska till San Francisco) fick jag se Kanadas västkust under två dagar i Vancouver. En stad som jag gärna hade sett mer av!
Åka tillbaka? Skulle jag av någon anledning flytta från Sverige så är Kanada en stark kandidat. Men vill även åka tillbaka som turist. Finns nog mycket fint att se ”i mitten” av landet också: Calgary, Winnipeg, etc. Enda problemet är bristen på direktflyg Sverige-Kanada, och fler lär det väl inte bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar