torsdag 30 april 2020

Dominikanska republiken (Puerto Plata)

Solstolar ingår också på all-inclusive. Skönt!
Hela läsåret 2004-2005 pluggade jag på universitet i Toronto, Kanada. På motsvarande sportlovet fick jag och Maria (en annan svensk tjej som också pluggade i Toronto) tag på en mycket prisvärd sista minuten till ett all-inclusive hotell i Dominikanska republiken, landet som upptar östra delen av ön Hispaniola. Betydligt fattigare Haiti upptar den västra delen. Det är första och sista gången jag har varit på all-inclusive. Isoleringen och mängderna mat var lite chockerande först men man vande sig. Som karantän ungefär! Då det inte fanns så mycket att göra förutom strandliv och diverse vattensporter för den hugade delade vi upp dagen efter de olika bufféernas öppettider, och sen kvällsshowen, för att ibland
Spontanbesök hos lokalbefolkningen uppskattades lika mycket
av dem som av oss tror jag.
fortsätta till något halvhjärtat disco.
En dag åkte vi på utflykt in till närmaste stad och tack vare mina spanskakunskaper fick vi kontakt med en ung tjej på bussen, som tog oss med till sin hemby. Den visade sig ligga ytterligare en lång bussfärd rakt in i djungeln... Helt ovärderligt att få se hur folk lever bakom turistkulisserna. Fattigt men hjärtligt med stora familjer i enkla skjul vid dammiga vägar. Barnen i byn tog med oss på flodbad och apelsinplockning i djungeln. En fantastisk dag och välbehövlig motion mitt i vår strandsemester.


Åka tillbaka? Nja, det här med all-inclusive var inte riktigt min grej och större delen av landet är uppbyggt kring denna typ av turism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar