måndag 20 april 2020

Albanien (Besökta orter: Saranda, Ksamil)

Utsikt över gemytliga betongmeckat Saranda
Lilla badorten Ksamil strax söder om betydligt större Saranda

Den olidligt heta sommaren 2018 åkte jag och Jenny ner till Albaniens Riviera medels båt från Korfu och fick oväntad svalka med temperaturer runt 25 grader. Vände man blicken ut mot havet var det oerhört vackert med solnedgångar som tog andan ur en och vatten i olika nyanser av blått. Bakom ryggen bredde allt annat än vacker betongbebyggelse och ett kargt landskap ut sig. Däremellan stränder man knappt kunde skohorna sig ner på. Men vad gör väl det när stämningen är naivt vänlig och både priser och attityd påminner om hur jag kan tänka mig att Sydeuropa var i turismens barndom. När man väl kommit på att alla har ”bitchy resting faces” förstår man att de älskar turister. De har inte hunnit tröttna än. Våra Airbnb-värdar gödde oss med allt från färska munkar till hemgjord sprit. Musslorna (och alla andra skaldjur här) var bland de absolut bästa jag har ätit. Pinfärska från bland annat den lilla insjön Butrint som förvandlades till saltvattensjö när någon kommunistpamp på sin tid kom på att gräva en kanal till den från havet.
Åka tillbaka? Jag skulle vilja besöka huvudstaden Tirana också, men södra Albanien känner jag mig rätt klar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar