onsdag 29 april 2020

Danmark (Helsingör, Köpenhamn)

Lustigt hus i centrala Köpenhamn, komplett med uteservering
Gullig gata i Helsingör, komplett med spritbutik
och shoppinglystna svenskar


Nu kommer vi till en samvetsfråga: Vilka länder räknar jag egentligen här? Jag är inte den som bara korsar en gräns eller vistas på en flygplats och sedan säger att jag har besökt landet i fråga. Nej, minst en övernattning är grundregeln. Men, har man tillbringat en eller flera ”heldagar” innanför gränsen tycker jag nog det kan räknas också. Så är fallet med Danmark. Övernattning har helt enkelt inte blivit aktuellt eftersom jag tenderar att göra dagsutflykter dit under befintliga Skånesemestrar. 2008 blev det till exempel en tur med tåget till Köpenhamn från semester hos väninna i Malmö. Och tre år senare den klassiska båten mellan Helsingborg och Helsingör. Dessa två svenska städer tillhör två av mina absoluta favoriter, så de danska motsvarigheterna har lite svårt att stå sig i jämförelsen. Helsingör känns mest som ett romantiserat systembolagsbesök och Köpenhamn som en utökad krogrunda med lite längre hem. Men självklart har Danmark mer att bjuda på än billig(are) alkohol. Jag är ett stort fan av både röda korvar och smörrebröd. Den perfekta uppfinningen för mig som inte är något fan av bröd utan snarare påläggen. Sen tillhör jag den korkade delen av befolkningen som varken förstår norska eller danska, i tal, vilket försvårar integrationen. Man får låtsas vara britt eller nåt!
Åka tillbaka? Att ge Danmark en rejäl chans med rundresa, övernattningar, you name it, står högt upp på listan. Öppna era gränser bara så kommer jag dit på stört!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar