söndag 26 april 2020

Chile (Påskön, Santiago, Valparaiso, Viña del Mar)

Santiago, med de snötäckta Anderna som ständig kuliss

Tongariki, med sina 15 moai på rad. En imponerande syn!
I jobbresan till Argentina 2014 ingick även några dagar i Chiles huvudstad med omnejd. Här kände jag mig omedelbart hemma. Mer Sverige än Latinamerika över det hela. Från totalkaos på Buenos Aires flygplats till välstruken, supertrevlig chaufför som står och välkomnar oss i Santiago, sen fortsätter det liksom på samma tema. Allt bara funkar och alla är så vänliga. Vad Santiago kanske saknar i skönhet får vi i övermått i lilla hamnstaden Valparaíso. Där finns en charm som verkligen tar andan ur en. Tar några extra semesterdagar för att upptäcka Santiago samt åker till Påskön, fem timmars flyg mitt ut i Stilla havet, men ändå nu en del av Chile. Tre heldagar var kanske lite mycket. Man kan nästan gå runt ön på en dag om man är hurtig, men nu har man sett det i alla fall. Jättespännande att vara så långt ifrån allt. Enorma vågor, enorma statyer och en liten, liten by där alla bor och alla hotell ligger. Resten av ön är naturreservat med flockar av vildhästar som enda invånare.
Åka tillbaka? Chile ligger långt bort och det finns inget man ”måste” se, men ändå fastnade jag på något sätt för detta långsmala land, så jag hittar säkert en orsak att återvända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar