Albanien har rekordsnabbt gått från stängd diktatur till vidöppen turistmagnet. Trots att flyg saknas till Albanska ”rivieran” på landets sydkust vallfärdar turisterna hit. Oftast via flyg till Korfu och färja (som tar mellan 30 och 90 minuter). Vi landar kl 4 på morgonen och sover några timmar på flygplatshotell innan färjan över på eftermiddagen. Börjar Albanienvistelsen i badorten Ksamil, en kort bilresa söder om Saranda dit färjan anländer. Blir direkt bortskämda av vår airbnb-värdinna. Får smaka hennes mammas hemlagade mat (och sprit), skjuts till stranden, bra restarangtips samt kaffe och hembakt baklava till frukosten!
En serie subjektiva bedömningar av resmål och annat. Följ mig på instagram också för mindre text och mer bilder: @nicoleschulmansresor
tisdag 24 juli 2018
Vänligt, billigt, kitschigt och trångt på albanska rivieran
söndag 22 juli 2018
Vi avrundar resan med spektakulär bergsväg
Sibiu är sista stoppet på vår Rumänienrundresa, innan flyget hem från Budapest. Här liksom från Brasov kan man åka på dagsutflykter till natur, slott och andra sevärdheter i omgivningen. Vi vill gärna se det som ofta benämns som världens vackraste motorväg: Transfagarasan, och slottsruinen Poenari. Den senare visar sig dock vara belägrad av björnar så inga turer går dit. Ständigt dessa björnar! (Drygt 40 procent av alla björnar i Europa håller till i just Rumänien) Vi tycker det verkar som en utmärkt idé att åka dit ändå: Få se slott och björnar på samma gång. Perfekt ju! Men nej, det är tydligen en lång promenad från parkeringen upp till själva slottet, och för mycket björnar i området nu för att det ska vara säkert. Det har till och med hänt att honor flyttar in med sina ungar på själva borggården, och de gillar inte besök…
Men den vackra vägen får vi se. Först en dryg timme genom fält och skogar och sen hårnålskurvor uppför berget upp till 2 000 meters höjd och den fotogeniska sjön Balea. Inga björnar syns till, bara får utspridda som vita prickar på de karga sluttningarna. Snön ligger kvar i skrevorna året runt här. Vintertid är vägen stängd och öppnar först i juli. En linbana åker dock året runt upp till sjön, där det även finns hotell och ett par restauranger.
På vägen tillbaka äter vi en sen lunch på forellodlingen Albota trout farm. Pinfärska grillade foreller med vitlökssås. En av de bättre måltiderna, men maten är överlag bra och billig. Provar även deras speciella kåldolmar med ris och köttfärs. Gott! Tyvärr har de polenta till allt. En rätt smaklös majsgröt. Vill man slippa den lagar de även internationella rätter som sallader och pasta galant. Väninnan som är vegetarian har dock ett mer begränsat utbud… Servicen är oftast snabb, vänlig och effektiv.
Hur rankar Rumänien på min lista jämfört med andra östländer då? Undrar väninnan på vägen hem. Svårt att säga. Ibland känns det mer sydeuropeiskt än öst. Vi är inte i vodkabältet. Satsa på ett glas gott inhemskt vin i baren och skippa drinkarna och ölen. Det är inte fullt lika rent och välordnat som till exempel Polen och Vitryssland. Men man känner sig alltid trygg och väl omhändertagen. Småbrott är relativt ovanligt. Alla är fattiga men man ser väldigt få direkt utslagna människor.
Som sagt det finns ingen anledning att INTE åka till Rumänien. Nästa gång vill jag se Donau-deltat, kusten/stranden och kanske mer av Bukarest.
lördag 21 juli 2018
Medeltidsmys, gruvbesök och salta bad
Vår intensiva Transsylvanienresa fortsätter västerut, mot saltgruvan i Turda, med ett stopp i medeltidsbyn Sighisoara. Här lämnar vi de stora turisthorderna bakom oss och strosar lojt innanför stadsmuren på berget, omgivna av diverse ”turnuls” (torn). Den gamla stadskärnan är bilfri och upptagen på UNESCO:s världsarvslista. Vårt hotell ligger strax nedanför. Grannskapets tuppar väcker oss på morgonen. Detta är verkligen ingen storstad.
Utsikten från gamla stan över resten av den lilla staden |
Pittoreskt så det förslår |
Inte heller Turda är någon metropol. Ett litet charmigt centrum omgivet av industrier och miljonprogram, men själva behållningen är saltgruvan några km utanför stan. Den hamnar ständigt på listor över världens mest udda sevärdheter sedan den öppnade för turister 1992. Dels är den ett museum över saltutvinning med mycket gammal utrustning bevarad, men det absurda är den enorma hallen längst ner i gruvan som omvandlats till ett litet nöjesfält komplett med bland annat pariserhjul, minigolfbana och roddbåtar att paddla runt på en underjordisk sjö med. Ett par varningens ord dock. Temperaturen här nere ligger kring 12 grader och det är inte tillåtet att äta något, så kanske inte ett ställe man hänger på en hel dag. Väldigt coolt att ha sett dock. En hel dag kan man däremot hänga vid Durgau lakes i marknivå precis bredvid ingången till gruvan. Här kan man hyra solstolar, ta en drink i baren och flyta runt i de salthaltiga sjöarna.
En lite varmare och soligare sjö ovanför markytan rekommenderas för salt bad! |
Hur tar vi oss då runt i Transsylvanien? Vi skippar bilhyrandet. Det är nästan smidigare att ta sig från stad till stad med tåg eller buss. Avstånden är inte jättestora och biljetterna billiga. Sen har vi lite tur också. Från Brasov till Sighisoara visar sig tåget vi hade tänkt ta vara fullbokat. (Hur man förbokar är för oss ett mysterium. Hemsidorna är ofta på rumänska) Men däremot går det en buss strax efter. Av en rödögd rökande man i ett litet rum får vi strax våra bussbiljetter. Cash is king. På bussen till Turda blir vi omsprungna av massa förbokade passagerare (igen), men som tur är finns det plats även för oss. För bussen från Turda till sista stoppet i Sibiu ber vi hotellet om hjälp att förboka. Dock kollar inte chauffören av oss mot någon lista utan nöjer sig med att vi säger att vi har reservationer. Som när man ska in på nån exklusiv klubb typ: ”Jo men vi står på listan. Jag lovar.”
Alla är också mycket hjälpsamma under resan, trots språkförbistringar. Det pekas, viftas och skrivs lappar för att informera om tider och priser. Det enda man kan klaga på är toaletterna. Finns ofta inte på bussarna och är fruktansvärda på tågen. Dock hyfsat fräscha på stationerna mot en avgift.
torsdag 19 juli 2018
Första stoppet i Transsylvanien: Brasov med slottsutflykt
Själva Transsylvanien-delen av resan börjar i Brasov, några timmars resa nordväst om Bukarest. Detta är något av en centralort för turismen i området och det mesta, eller i alla fall mycket, av områdets sevärdheter kan
egentligen ses med hjälp av dagsutflykter härifrån. Vi nöjer oss med en utflykt: Till slottet Bran (”Draculas slott”) och borgen Râşnov. Den trevliga dagsturen med Active Travel utökades spontant med besök i ett björnreservat där man tar hand om björnar som antingen hållits i fångenskap (ofta under vidriga förhållanden) eller som är för närgångna och har fått ovanan att t.ex. gå in i byar och tillförskansa sig mat. Vi fick höra om en björn som helt sonika tagit tåget in till Bukarest! I reservatet får de ett nytt liv under kontrollerade men naturliga former, med stora ytor att röra sig på och små sjöar att bada i. Slott i alla ära men att se en grupp björnar leka vilt med varandra i vattnet, eller en hona med sina halvvuxna ungar på nära håll var en upplevelse jag är glad att vi inte missade.
Bran står högt upp på alla Dracula-älskares att-göra-lista men den som förväntar sig ett ”läskigt spökslott” blir besviken. Det är drottning Marie som i början av 1900-talet satt sin prägel på slottet med tidstypiska möbler. Riktigt mysigt får man säga. Den enda läskiga är risk för klaustrofobi i alla turisthorder. Râşnov är en mer rustik upplevelse. Här kan man lätt föreställa sig bybefolkningens skräck när alla samlades innanför borgens murar för att uthärda diverse anfall. Borgen användes som tillflyktsort från medeltiden och ända in på 1840-talet. Endast en gång fick man kapitulera, på grund av vattenbrist.
Bebyggelsen inne i borgen. Här spelades för övrigt Scorpion King 4 in! |
onsdag 18 juli 2018
Rumänienresa inleds med Bukarest-besök
söndag 1 juli 2018
Takbarers diskreta charm
Eller så drömmer man sig tillbaka till utlandssemestrarnas takhäng…
torsdag 21 juni 2018
Världens lättaste väska i världens största påse
Jag insåg att jag är tvungen att maximera mitt handbagage. Köpa ett som är exakt de magiska måtten (55 x 40 x 20) och inte strax under, som den gamla rullväskan jag annekterade från mitt ex, och som sedan fått följa med på otaliga jobbresor (väskan alltså, inte exet). Insåg också att vikten kan bli en kritisk punkt. Jag gillar att köpa lätta och tunna kläder. På sommarresan är de guld värda. Men mycket av vikten ligger ju på själva väskan, i alla fall om det ska vara en med hjul. Därav googlandet. De flesta ligger strax över två kilo men hittar några som är lättare. Samsonite B-Lite är supersnygg och dyr som ögat. Har dock lärt mig (den hårda vägen) att just väskor är det värt att lägga lite extra på. Just Samsonite, eller i alla fall den stora hårda resväska jag har från dem sedan tidigare, är helt oförstörbar. Medan en väska (billigare men inte jättebillig) av märket Cab Sweden tappade handtaget efter ett par resor. Med detta i åtanke, och för att den är ful som stryk, ratar jag Clas Ohlsons resväska IT, trots att den faktiskt är 100 g lättare än Samsonites, med sina 1,6 kg. Nej, ännu lättare måste det finnas. Jovisst, American Touristers Herolite väger in på 1,5. Går och köper den på Accent. Den är verkligen obegripligt lätt, och packas in i världens största påse, som för övrigt är gratis! Accent måste väl bryta mot ett helt gäng EU- och miljöregler här men jag är bara tacksam, och kommer att återvända den.