För
20 år sedan var det fortfarande en marginell företeelse men sedan dess har
internets betydelse och användningsområden ständigt ökat. Hur skulle vi klara
oss utan det idag? Den tid när långdistanskommunikationen begränsades till en
fast telefon och brevbäraren känns mycket avlägsen, men ibland samtidigt
lockande. Tänk att bestämma träff med någon och sedan ses på den platsen, utan
att tio mail eller sms utväxlats om exakt var man befinner sig, tills man i
bästa fall sammanstrålar.
Nej,
det bästa med internet är nog ändå de tidsbesparande aspekterna. Alla tråkiga
ärenden som man kan uträtta när man vill framför datorn istället för att stå
och köa någonstans under kontorstid. Allt från att köpa julklappar och boka
resor till att beställa sina mediciner på apoteket och betala räkningar. Jag
väntar bara på appen som låter dig gå till tandläkaren via nätet!
Jag
minns med fasa hur man stod och köade på Posten (denna rysliga institution) med
inbetalningslappar och utbetalningslappar (något roligare) för att få ut sitt
studiebidrag eller vad det nu var. Banken var något roligare att köa på men å
andra sidan har ju dessa alltid haft helt galna öppettider, så bankbesök och
heltidsjobb är totalt oförenliga. Som tur är har jag aldrig drabbats av den
fulla vidden av detta problem då jag skaffade internetbank samtidigt som jag
blev ”vuxen” och började få räkningar, fonder och sånt i större utsträckning.
Men
nu på senaste tiden uppenbarar sig helt plötsligt ett nytt fenomen (läs
problem) när jag ägnar mig åt en av mina favoritaktiviteter: att köpa resor på
nätet. På de flesta sajter drabbas man av en avgift på 200 kr för att betala
med kort! För att slippa denna avgift ska man betala direkt med sin
internetbank, och av någon outgrundlig anledning gäller detta inte min annars
utmärkta Skandiabanken. Man måste ha en annan internetbank, typ Swedbank eller
SEB. Okej, inga problem, tänker jag. Jag har faktiskt ett gammalt konto i
Swedbank. Det är väl bara att gå in på nätet och begära ett internetkonto
också. Men här stöter man på patrull: ”Vänd dig till närmaste bankkontor för
att ansluta dig till internetbanken.” Samma besked på SEB.
Skämtar
de med mig!? Jag har inte varit inne på ett bankkontor på säkert 15 år och har
varken tid eller lust att bryta den trenden. Vilka bakåtsträvare. Det är som om
jag skulle börja svara på alla mail jag får genom att skriva brev, eller damma
av något gammalt uppslagsverk istället för att googla. Nej, nu senast löste jag
det istället genom att beställa biljett på Norwegians hemsida och betala med
mitt Norwegiankort. Passade också på att öppna ett sparkonto i deras bank. 1,3
procents ränta. Helt ok i dessa tider! Och allt detta utan köande på kontor.