torsdag 3 mars 2011

On the road


Från bilfönstret

Två observationer med att vara på andra sidan jorden. Nej, badvattnet har jag fortfarande ingen koll på. När jag tänker efter vet jag nog inte åt vilket håll det snurrar ut där hemma heller. Men jag tror mig ha kommit på att solen står i norr när den står som högst. Kan det stämma? Det känns ju väldigt konstigt. Tänkte inte på det i Australien men där var den nog mer rakt upp. Här är den verkligen i norr. Höll på att navigera helt fel idag med vår körning på grund av detta.
Det andra är att det är exakt 12 timmars tidsskillnad. Klockan är ungefär 9 på kvällen här och 9 på morgonen i Sverige. (Jag har svensk tid på min dator för att ha koll.) Lätt att räkna. Enda gången vi varit något jetlaggade på resan var dock i Hong Kong, med 7 timmars skillnad. Sen har det ju bara varit ett par-tre timmars skillnad i taget.
Nu har vi för ett par timmar sen checkat in på en campingplats utanför en liten ort nio mil från Queeenstown, dit vi kör imorgon. Sydöns party- och turisthuvudstad tydligen. Det och bungeejumpingens födelsestad. Men nej, det är jag inte frestad att prova.

2 kommentarer:

  1. Ja, det stämmer eftersom ekvatorn ligger norrut från Nya Zeeland.

    SvaraRadera
  2. Hihi ni måste kolla det där med badvattnet, om det är en gammal myt eller om det verkligen stämmer :)
    Sköt om er tjejer.
    Kram, Jenny

    SvaraRadera