onsdag 9 mars 2011

Glaciärbesök x 2: Nerifrån och uppifrån

Det första glaciärbesöket var planerat. Vi hade bokat in oss på en halvdagstur till Fox-glaciären på tisdag förmiddag. Utrustade med lånade kängor, vindjackor och dubbar till skorna klättrade vi i sällskap med 10-talet andra turister upp på glaciärens framkant, via en av guiderna uthuggen trappa så det var inte så strapatsrikt som det låter. Vi hade nog klarat oss utan dubbarna för det var inte mycket halare än en normal januaridag på Stockholms gator. I en timme spatserade vi runt på isen, in i isgrottor, osv. Spännande och vackert.
Det andra glaciärbesöket var helt spontant och ännu mer spektakulärt. Efter ett par timmar av hårnålskurvor på vår väg norrut behövde chauffören (Lily) lite välförtjänt vila så vi stannade vid en slumpvis vald rastplats som även tjänade som helikopterlandningsplats. Tyckte synd om Lily som skulle vila i oljudet, men det gick tydligen bra. Själv tog jag en promenad och satte mig sen att läsa en bok i godan ro när en försäljare av helikoptersightseeingturer närmade sig. Vill jag inte följa med på en timslång helikoptertur runt Mount Cook och landa på en glaciär, etc? Nej, skulle inte tro det. Men ju närmare vi kom turens avgång desto lägre blev priset tills det sjunkit från drygt 2000 kr till knappt 500. Jag är ju svag för reor så till slut kunde jag inte tacka nej. De verkade verkligen vilja fylla sin lilla helikopter med de tillåtna 4 passagerarna. Så någon halvtimme senare har jag landat på glaciär nummer två, Franz Joseph, tillsammans med tre okända pensionärer. En helt fantastisk upplevelse så klart att se alla glaciärerna ovanifrån. Nu har jag sett berg och is så det räcker för en livstid, eller i alla fall resten av semestern. Det var första gången jag åkte helikopter vad jag kan minnas också. Vilket smidigt transportmedel och roligt! Bara man undviker att tänka på att man sitter i nån plåtask som känns som den har mer gemensamt med en humla än med ett flygplan.
Det finns naturligtivs hur mycket bildbevis som helst från båda dessa händelser men jag tror inte kvällens internet (i metropolen Westport) kommer att tillåta uppladdning så jag får kompletera med dem senare.

1 kommentar:

  1. Det är den typen av information man som förälder önskar att få på detta sätt- i efterhand- och inte dagen innan: "Hej på er, tänkte hänga med på en försäljare som trugar på mig helikoptertur för att sedan landa på en glaciär".
    Ser fram emot spektakulära bilder.
    Kram
    mamma & pappa

    SvaraRadera