torsdag 21 april 2011

En lunchbetraktelse

Jag blev rånad på Konsum igår. Nej, oroa er inte. Det var inga vapen och inget våld inblandad men känslan var inte långt därifrån. I farten plockade jag upp ett par äpplen och en lunchsallad som såg ok ut med lite parmaskinka och mozzarella. Sen skulle jag betala. ”75 kronor, tack.” Världens dyraste äpplen? Nej, men en plastinpackad liten sallad för 69 kr!
Nåja, jag håller god min. Den kan kanske vara värd det. Parmaskinkan ser fin ut och innehållsförteckningen utlovar även salami. Mer som gammal hederlig prickig korv visar det sig, men god, och rikligt med skinka. Dock vilar det hela på en bädd av mycket ledsna små bitar av vattnig isbergssallad som i sin tur vilar på hårda pastaskruvar, snabbt vända i salladskrydda och vinäger. Det är på gränsen till oätligt, förutom det kallskurna då.
Men det värsta är bäst före datumet (och detta gäller nästan alla dylika lunchrätter kan jag säga). Enligt det kan salladen ätas tre dagar efter att jag köpte den. Inte en chans! Isbergssalladen var redan halvrutten. Den skulle inte ha överlevt natten ens. Och vad som händer med parmaskinka och korv efter tre dagar på rutten sallad vågar jag inte spekulera i.
Så två tips: Köp inte inplastad mat med utgångsdatum samma dag, eller ens dagen efter. Undvik till varje pris märket Mikaels Livlina. Det är inte första gången jag har en dålig matupplevelse med dem. Kan däremot rekommendera Premiums pastasallader (känns igen på silvrig etikett). Beroendeframkallande goda, men Konsum verkar tyvärr ha slutat med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar