måndag 16 januari 2012

Bestickens och balkongrökarnas återkomst

Jag har hittat mina bestick! Detta är ett stort och viktigt framsteg i flyttröran, efter ett par dagar med en trasig plastgaffel som enda bestick. Men nu har större delen av köksattiraljerna alltså dykt upp i diverse kartonger. Det enda jag fortfarande saknar är en tv, men det är egentligen ingen större poäng att köpa en innan man har en soffa att sitta och titta på den i. Saknar även ett par lampor, som förhoppningsvis dyker upp snart. Får kanske låna en från jobbet tills vidare, för belysning är man ju ganska beroende av så här års.
På det stora hela har flytten gått bra. Gläder mig åt att jag inte förvarat några kläder i källarförrådet på Skeppargatan då malen gått hårt åt vissa av textilierna där. Slängde ut allt tygaktigt på balkongen i minusgrader, sedan tvätt i 60 grader samt torktumling. Det borde väl ta kål på eventuella malspår? Ska nu preparera alla skåp med rödceder för att avskräcka eventuella kvarvarande malar från att bosätta sig. Googlade på om det finns nåt annat man kan göra om man skulle få malinvasion men slutsatsen är att det enda riktigt effektiva (malkulor med naftalin) naturligtvis är förbjudet nu. Gläder mig åt att mitt klädskåp (som väger ett ton och härstammar från mina morföräldrars bohag) säkert preparerats med malkulor i årtionden då det fortfarande luktar lite skumt och jag aldrig sett skymten av skadedjur, eller några smådjur alls för den delen, inom flera meters radie från det skåpet…
Stortrivs hittills i mitt nya bostadsområde. Det är inte riktigt som Hornstull, definitivt inte SoFo och långt från sup- och skränområdet kring Medis. Det är en av få ogentrifierade enklaver innanför tullarna. Har observerat att man av okänd anledning verkar slippa de där små bjäfsiga hundarna som är så vanliga på Östermalm. Här är hundarna stora och tysta. Ser även många som står och röker på balkongerna, en sedvänja jag trodde hade upphört på 90-talet. Känns lite hemtrevligt och nostalgiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar