söndag 22 januari 2012

Rapport från kartonguppackningen

Idag har de sista kartongerna från fasters källare och från kontoret fått komma hem! Uppackningen är i full gång och så här ser det ut i min klädkammare (i mäklarannonser kallad walk in closet) just nu. Har lite galgbrist men som tur är har någon smart person satt upp mängder av krokar på insidan av alla skåp här, så bara kläderna har en isydd hängare löser det sig ändå tills vidare.
Som synes återstår några lådor till att packa upp. Det är som julafton hela tiden här hemma. Många kära återseenden men mycket onödiga pinaler också. Har iordningställt en bananlåda med sådant jag vill bli av med. Meningen är att alla besökare måste ta med sig något när de går. Det som är kvar efter inflyttningsfesten (vilken nog äger rum i mars) åker till Myrorna.
Sen har det blivit några turer till mitt kära grovsoprum också. Guld värt att ha ett sådant. Tänk om man vore tvungen att åka till Årsta (eller var nu närmaste återvinningscentral ligger) så fort man ville slänga något större än en pizzakartong. Det farliga med grovsoprum är dock att alltför många slänger helt funktionella grejer där. Har så svårt att låta dem ligga och så kommer man hem med mer än man nyss har slängt. I bästa fall använder jag det bara som bibliotek. Finns alltid några bra och ofta till synes olästa böcker som har slängts (skandal kan jag tycka), så då kan man ta, läsa och sen slänga tillbaka.
Den tredje varianten att avyttra sitt överflöd är att faktiskt försöka sälja det. Har inte varit aktiv på Blocket än men däremot varit i kontakt med antikhandlare i olika genrer. Jag hade nämligen en ganska lång period i 10-årsåldern då jag alltid önskade mig ”saker som stiger i värde”. Vet inte hur jag tänkte. Jag kanske planerade för ett liv som rentier, innan jag insåg att en sådan tillvaro inte är möjlig i det svenska systemet. Nu känner jag i alla fall att de där små, redan då antika, pryttlarna jag fick i den vevan har samlat damm i tillräckligt många år. Nu kanske de kan få komma hem till någon annan antiksamlande tioåring, och Nicole anno 2012 kan få råd att köpa några retro-köksstolar och annat praktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar