söndag 6 februari 2011

Varmt!

Det är tydligen 40 grader varmt här, enligt lokala rykten. Jag har ingen termometer för att bekräfta dem, men det låter rimligt. Dessvärre är australiensarna, liksom sina förfäder engelsmännen, klimatförnekare av stora mått. Fast medan engelsmännen tror att de bor i Sydeuropa och tycker det är ok med oisolerade hus och t-shirt och shorts mitt i vintern så tror australiensarna att de bor i England och inte i ett tropiskt land där det faktiskt är över 30 grader stora delar av året. Såg en hippie i afghanpäls på stranden igår. Det är väl i och för sig ett extremfall, men det här med luftkonditionering gillar de i alla fall, som tidigare nämnts, inte alls. I långa loppet är den inställningen säkert bra för både hälsa och miljö men man kan sakna svalka. Dock känner jag att min toleransnivå för värme än så länge är hög. Jag tänker bara på den svenska vintern, vårt kalla rum i Hong Kong eller den camping i det svala Nya Zeeland som väntar oss så känns det bättre.

2 kommentarer:

  1. Här är det inte riktigt surfing-brädor, ännu.
    Om hemlängtan drabbar är det bara att tänka på att Melodifestival-
    säsongen just börjat och drabbar oss ytterligare fem veckor.
    Fast solen lyser och det är plusgrader.
    Kram!
    Pappa

    SvaraRadera
  2. Bra tips, att tänka på melodifestivalsäsongen. Dock slår australiensisk musik alla bottenrekord.

    SvaraRadera