söndag 20 februari 2011

Några Australienobservationer


En av få lustiga fåglar här som man faktiskt vet namnet på: Kakadua

Knappt en vecka kvar innan vi fortsätter till nästa destination på resan: Nya Zeeland. Kan passa på att sammanfatta lite Australienobservationer hittills. Det mest överraskande här, förutom alla väldigt lustiga fåglar som låter konstigt, är alla svenskar. Det går inte en dag utan att man hör svenska på gatan. Knappt en halv dag faktiskt.
Något som alla, av någon anledning undrar: Rinner vattnet i badkaret ut i motsatt riktning mot hemma? Vet ej, har bara duschat. Däremot går svängdörrar i motsatt riktning och det är vänstertrafik i rulltrappan, vilket kan leda till betydligt större problem än badvatten. Ett annat förvirrande fenomen är att pub kallas för hotell. Ibland huserar puben i fråga även ett hotell, men inte alltid. Kan det vara därför krogen ”Hotellet” i Stockholm heter som den gör? Australieninspirerat?
Något som utmärker den australiensiska kulturen är att man inte gillar att jobba alltför sent vilket får till följd att affärer ofta stänger så tidigt som 17.30! Fast mat- och vinaffärerna är som tur var öppna längre. Alkohol säljs inte i mataffärer men när man kan köpa en KYLD flaska vin kl 22 en vardagkväll tycker jag inte man kan klaga. Kylt vin behövs kan jag säga. Nu är det en bra bit över 30 igen och strålande sol. Så jag får på förhand be om ursäkt för om jag skriver något förvirrande. Det är bara värmeslag i så fall. Jag ska försöka svalka mig genom att tänka på kylan där hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar