måndag 31 oktober 2011

Spontanköp i tvåmiljonersklassen

Något oerhört speciellt har inträffat idag. Jag har skrivit köpekontrakt på en lägenhet!!! Kan ni tänka er. Jo, det går ganska snabbt även så här i den tröga bostadsmarknadens tidevarv. Jag tittade på den redan för över två veckor sedan. Tyckte det var för dyr månadskostnad egentligen, men när den sen låg kvar på nätet var jag tvungen att kolla om de hade fått några bud på den och de hade de inte, så då kände jag mig tvungen att förbarma mig. 100 000 under acceptpris var tydligen helt ok för säljarna så då biter man sig förstås i tungan och önskar att man dragit till med något lägre. Jag som gillar det här med reor och prutning.
Men sen ikväll på kontraktsskrivningen fick jag mitt lystmäte ändå. Det stackars gravida paret som ska sälja har problem med inflyttningen i sin nya lägenhet. De får eventuellt inte tillträde förrän i januari. (December var det sagt först) Förhandlingar pågår. Den stackars kvinnan ska föda 10 december. Betlehemsituation! Vi enades om att jag får tillträde 13 januari, mot en rabatt av 20 000 på köpesumman. (Säljaren sa 10 000. Jag sa 50. Det blev 20. Känner att jag kanske inte är så bra på det där ändå…) Jag och min resväska får alltså kuska runt ett litet tag till, men sen blir jag en rotad Söderbo!

Så ska ett kök se ut!

Och den uppfyller nästan alla mina krav också: Balkong i öster, gasspis, marmorbänk i köket, inget trägolv i kök och hall, originalkök, stora garderober, originalhatthylla i hallen. Funderar på om jag borde lägga parkettgolv i vardagsrummet istället för, den visserligen fräscha, linoleummatta som ligger där nu, men det är i så fall det enda som behöver åtgärdas, hoppas jag…
Kom ihåg: Den som inte hjälper till med flytten blir inte bjuden på inflyttningfestenJ Nejdå, ni är alla välkomna! Återkommer i januari eller så om detta.

5 kommentarer:

  1. Nämen - dra på trissor!! Grattis! Du får berätta mer i morgon :)

    SvaraRadera
  2. Grattis här på bloggen också!
    Kram!
    /Bror

    SvaraRadera
  3. David och jag agerar gärna flytthjälp, men bara om du överlåter ditt stora klädskåp till flyttfirma eller unga starka (och lyckligt ovetande) kompisar.

    SvaraRadera
  4. GRATTIS Nicole. Bambi visade bilder på lägenheten som verkligen är superfin!!! Härligt.. och dina grejer längtar efter att komma hem....

    SvaraRadera
  5. Åh va kul och spännande, grattis! Detta vill jag verkligen höra mer om! :)
    Kram, Jenny

    SvaraRadera