fredag 14 oktober 2011

Dags för ompackning och ny skrivbordsbild

Så här ser det ut på mitt kontor just nu. Flytten från Hornsgatan slutförd och idag flyttar jag in i en ny tillfällig lya på Söder (stort tack till Lily för detta boende). Jag känner mig lite som en myra som släpar på små bördor i rusningstrafik till och från jobbet för att ha rätt kläder på rätt ställe. Och detta är alltså min stack. Delar av den i alla fall.
Man måste inse nu att det är om inte vinter så i alla fall kallt. Sommarskor och tunna tröjor och kjolar kan få ligga och vila ett tag medan det är dags att rota fram vinterskor och varma jackor ur "stacken". Jag fascineras av alla årstider men kanske mest av sen höst och tidig vinter. (Framåt februari börjar även jag lacka ur, men mest på alla som säger att ”nu är det vår!” när man vet att det ligger flera månader av slask och rå kyla framför en.)
Jag vet att jag är ganska ensam om denna faiblesse för vinter, men har det inte sin charm att slippa tänka på daglig solkrämsinsmörjning och hårborttagning, för att inte tala om extratröjor som man (jag) jämt släpar runt på. Man fryser aldrig så mycket som på sommaren när det ska sittas i parker, trädgårdar och uteserveringar i tid och otid. Nu är det bara att bylta på sig sofistikerade, snygga höstkläder och slinka in på mysiga, uppvärmda lokaler (caféer, hemmafest eller restaurang) och äta något vällagat, istället för grönsaker från engångsgrill. Kanske avsluta med en irish coffé? Och så länge man bor i stan och slipper ploga bort den själv finns det inget vackrare än snö. Här har jag märkt en tydlig uppdelning: Alla som bor i villa hatar snö men bland oss andra är snöälskarna fler, så länge den tas bort från trottoarerna så man inte slår ihjäl sig på den…
Mörkret då? Jo, men jag gillar ju det. Tror det är för att jag gillar att sova så mycket och på vintern kan man sova obehindrat när på dygnet man vill utan störande ljus, och så kan man gå på krogen utan att behöva tänka på att ta med sig solglasögon!
Men om den långa, kalla årstiden ändå skulle kännas för svår har jag för säkerhets skull bytt skärmbild på min dator, till öde strand utanför Byron Bay, Australien, från förra vinterns resa:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar