måndag 24 oktober 2011

Hyresrätten, en lösning på bostadsångest?

Mäklarna har äntligen börjat lyssna på mig. Har nu vid flera tillfällen fått prospekt i ett mindre format, som går ner i väskan. Dessutom har deras språk blivit bättre. Har inte hittat några större grodor på länge. Det måste bero på det nya marknadsläget. Plötsligt bemöts man som köpare med något som faktiskt liknar respekt. Istället för att få en tjock broschyr med obegripliga floskler i huvudet och ett ”vi säljer den här lägenheten på torsdag så du får bestämma dig snabbt om du ska vara med i budgivningen” så kan man ibland bli erbjuden både omvisningar och betänketid. Sen har vi också det här med acceptpris som nästan alla nu använder sig av. Man får bra en fingervisning om vad köparen faktiskt vill ha för sin lägenhet och oftast landar slutpriset någon stans där i närheten.
Med detta inte sagt att jag har hittat något jag gillar till ett rimligt pris. Det handlar om ett prisfall på max ett par procent i innerstan, och detta från skyhöga nivåer.
Nej, det bästa vore egentligen en hyresrätt. Tänk att slippa bostadsrättsföreningar med förnumstiga styrelser, plötsliga avgiftshöjningar, banklån på miljoner och risken för prisfall när man väl vill sälja. Hur ser hyresmarknaden ut då? Ja, jag står ju i Stockholms stads bostadskö nu. 47 lediga lägenheter har de att fördela. En tvåa på Söder för 5 260 kr i månaden låter väl ok? ”Din plats i kön är 1404 av 1496”. Jag är inte sist längre i alla fall! Man kan även utläsa att de som anmält intresse till just denna lägenhet har stått i kön sedan 1983-1986. Hm, jag som ställde mig i kön som en pensionsförsäkring och tänkte jag skulle få nåt om 30 år. Det där är faktiskt mindre än 30 års kötid, så det blir nog bra med det! Sen står jag även i Einar Mattssons kö. Där vet jag inte hur det funkar med kötid, men fem lediga lägenheter finns det i alla fall.
Sen finns det ju andrahandsmarknaden som är lite deprimerande. En snabb sökning på lägenheter i Stockholms kommun på Bostad Direkt ger ett resultat på 34 st möblerade. Två av dem har en hyra på under 6 000 och nio av dem på under 7 000. Vill man bo innanför tullarna ligger den billigaste på 8 000. Finns iofs rum att hyra också. Lite bostadsstatistik där. Nu ska jag leta vidare, på Hemnet. Det känns ju trots allt som det mest realistiska alternativet på lång sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar