onsdag 25 maj 2011

Lägenheten som modeoffer

Ju längre tid man ägnar åt att titta efter lägenheter desto fler saker kommer man på som irriterar en. Ett av mitt senaste hatobjekt är laminatgolv, vår tids linoleummattor. Att lägga sådant ovanpå originalparkett borde vara förknippat med dödsstraff! Ett annat är besattheten att till varje pris ha en separat sovplats. Loftlösningen är förstås den värsta styggelsen, men börjar även bli lite trött på det här med omotiverade väggar på en redan liten yta bara för att kunna kalla något för en tvåa, med klaustrofobiska utrymmen som knappt rymmer en säng som följd. Eller som den här. ”Vi flyttar ut köket i vardagsrummet istället, och gör köket till sovrum.” Har ni nånsin sett ett så malplacerat kök? Många galna lösningar ska man se i sina dar.

Ibland kan jag bli lite trött på mig själv och min fixering vid originaldetaljer. Jag är fullständigt allergisk mot nya kök. Jag har försökt komma över denna aversion men det går inte. Lite känner jag att ”De måste räddas” det fåtal originalkök som finns. Men framför allt; hur fräscht kommer det att kännas med högblanka skåpluckor, en meter långa handtag och rostfria vitvaror om fem år? Egentligen är det väl redan ute. Och hur länge håller det, rent ytskiktsmässigt? Ja, kolla på ett IKEA-kök från 90-talet så har ni svaret.

Jag vill inte låta konservativ, men på 30-talet byggde man för att grejerna skulle hålla så länge huset stod kvar, på 70-talet kanske fortfarande för att det skulle hålla i nåt decennium eller två och nu… Ja, regeln är väl att riva ut den gamla ägarens kök när man flyttar in. Av någon anledning har jag inte alls något emot splitternya badrum. Är svag för kakel, för att inte tala om marmor, men jag kan leva med våtrumsmatta också.

Jag måste försöka bli mer tolerant. Det viktigaste är som sagt läget, och balkong eller uteplats, och gasspis. På min pluslista finns också sten- eller plastgolv i hall och kök, originalgarderober, originalhängare i hall, djupa fönsternischer, marmorbänkar, österläge, hörnfönster, parkettgolv och ett stort vardagsrum. Dealbreakers är som sagt sovloft, smaklöst renoverade kök (där renoverade kök på parkettgolv tar någon slags jumboplats) samt söderläge. (Har bott med detta i sju år och nu får det vara nog). Bubblare: mosaik, fondtapeter och garderob med skjutdörrar.

2 kommentarer:

  1. "Ja, regeln är väl att riva ut den gamla ägarens kök när man flyttar in. "

    Regeln verkar snarast vara "riva ut sitt gamla kök när man flyttar ut" (dvs. försöker sälja).

    Öppen planlösning för kök går så bort. Jag vill inte ha stekos i mina vardagsrumsmöbler.

    SvaraRadera
  2. Nej precis. Hellre en dörr till köket än en dörr till sovrummet.

    SvaraRadera