fredag 20 maj 2011

Läget, läget och läget

Det är alltid lika roligt att titta på lägenhetsannonser och efter relevanta bilder på planlösning och utsikt se dessa eviga omgivningsbilder. Fotografen har strövat kilometervis bort från det relevanta huset i fråga för att fånga ”pittoreska” grön- och strövområden, uteserveringar, folkliv och vad det nu kan vara. Sen kommer dessa eviga beskrivningar av det trevliga utbudet i närområdet, värdelösa egentligen för alla utom nyanlända turister.

Men nåt ligger det ändå i det. Det viktigaste när man köper bostad kommer alltid att vara läget, för det är det enda du inte kan ändra på. Trots det finns det två falanger när man letar boende: De som utgår från hur stort man ”måste” ha och sen anpassar läget efter budgeten. Och de som (liksom jag) bestämmer var man ”måste” bo och anpassar storleken efter budgeten. Aldrig mötas dessa två falanger. Jag vet inte hur många gånger jag har hört ”Det är supersmidigt. Bara tio minuter till city med t-banan”. Dessa närförortsbor skulle nämligen aldrig drömma om att bo utmed pendellinjen, förrän de blir äldre och skaffar barn. Då låter det så här: ”Det är bara tio minuter med pendeln/en halvtimme med bussen/20 minuter med bil, om det inte är rusningstid.” Och sen när de inte ens med god vilja kan påstå att de bor nära stan längre: ”Det är så skönt att komma bort och ha nära till naturen, vakna till fågelkvitter”, bla, bla, bla.

Oavsett vilket "perfekt läge" de kommer dragande med; fem minuter med t-bana eller en timme med bil ut i spenaten, ler jag och säger ”Grattis, det låter ju perfekt.” Fast jag i ärlighetens namn aldrig skulle kunna tänka mig att bo så. Aldrig ska jag väl inte säga men jag har svårt att, som ensamstående, se fördelarna med att bo stort och inte centralt. På samma sätt har nog många svårt att förstå att jag som vuxen människa kan tänka mig att bo i en etta. Men det är en liten uppoffring för att få bo där man vill. I mitt fall innanför en cirkel med ytterkanterna Hornsgatan, St Eriksgatan, Frejgatan, Valhallavägen, Grev Turegatan, ungefär.
Sen var i denna cirkel man helst vill bo är ett annat problem. Vad är viktigast? Närheten till vatten, uteliv, mataffär, shopping, kommunikationer? Man kan inte få allt, eller?

Utsikt, en aspekt av lyckat boende. Här från tidigare tillfälligt boende i Fredhäll


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar