torsdag 25 januari 2018

Reseåret 2017, en sammanfattning


I början av varje år brukar jag skriva en sammanfattning om vad det gångna reseåret har bjudit på. Nu blir det också en chans för eventuella nya läsare här på Gala att se vad ni har missat från mitt tidigare bloggande😊

Playa del Carmen


Tulum

Bacalar

Belize
2017 började bra med en resa i södra Mexiko (från Playa del Carmen till Tulum, Valladolid och Bacalar) med en väninna från Kanada som jag inte hade träffat på 10 år. Sedan fortsatte jag på egen hand till ön Ambergris Caye i Belize.
Våren fortsatte mindre exotiskt med mängder av jobbrelaterade resor inom Europa. Vi spelade nämligen in en serie om nationalismen i Europa för Axess TV. Tre personer, två handbagage med utrustning. Niklas Ekdal intervjuade, Niklas Kärreskog filmade. Jag bokade resor och hotell, betalade och skötte logistiken. Fuskade även som sminkös och kamerakvinna. Vi gjorde två resor till London. Det är verkligen inte någon favoritstad för mig men håller man sig borta från turistområdena är det för all del uthärdligt. Kan inte fatta hur deras taxi nästan alltid är billigare än t-banan, men det är bara att utrusta sig med kö-tålamod så kommer man fram för en spottstyver. Sen fortsatte Europaturnén med Budapest, Paris och Berlin. En privat resa hanns också med under våren: Till Krakow i mitt favoritland Polen. Fint för all del men jag gillar nog både Gdansk och Warszawa bättre. Dock mycket intressant att besöka Auschwitz en dryg timmes bilfärd utanför Krakow.

London

Budapest, inspelning pågår

Åska i Paris

Berlin
Lite mer långväga och spännande resor blev det under mina tre veckors sommarsemester. De inleddes med en vecka i nytrendiga Georgien. Jag som ändå har rest en hel del har aldrig upplevt något så annorlunda land. Hurdå annorlunda, frågar ni er? Svårbeskrivbart. Det måste bara upplevas. Det är kontraster och konstigheter som tar andan ur vem som helst. Ta den mest slitna, äldsta gamla sovjetrepublik du kan hitta och placera den på Södermalm i Stockholm. Lägg till världens bästa mat, hisnande natur och stolta, barska invånare. På vägen hem stannade vi en natt i Ukrainas huvudstad Kiev, som ligger ganska exakt halvvägs mellan Tbilisi och Stockholm. Hit måste jag definitivt återvända. Absurt billigt, välordnat och ödmjuka, hjälpsamma människor. Massa shopping och rejäl mat.
Sommarsemestern avslutades med att hälsa på väninnan i Toronto och sedan stugsemester i Georgian Bay, en naturskön del av Lake Huron med kristallklart vatten och spektakulära klippor.

Utsikt från hotellrummet i Kazbegi, i bergen ovanför Tbilisi

Självständighetstorget i Kiev

Toronto

Kajakpaddling i Georgian Bay
På sensommaren och hösten blev det sydeuropafokus. Gruppresa med bröllopsfirande i Barcelona i augusti. Årlig tv-mässa i Cannes i oktober. Denna mässa hålls också i april, men efter att ha stått och nära nog frusit ihjäl på strandfesterna ett par år i rad förlägger jag nu mina tv-inköp till oktobermässan istället. Då är det sällan under 20-25 grader. En behaglig värme som ger energi till ännu fler bra möten!
Reseåret 2017 avslutades som ni redan vet med elva dagar på Bali med omnejd. Ännu ett nytt land att lägga till listan. Fyra nya är facit för året: Belize, Georgien, Ukraina och Indonesien. Nu uppe i 51 totalt. Vi får se hur många det blir 2018.

Bröllopsgäster på takbar i Barcelona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar