torsdag 4 januari 2018

Lång båts färd mot ödlor

Tidig morgon i hamnen med alla utflyktsbåtar

Nu var det i första hand inte för att fascineras av böneutrop eller höns på gatan som jag hade åkt till ön Flores och Labuan Bajo, utan för att se komodovaraner. Sagt och gjort bokades en utflykt redan i taxin på väg från flygplatsen. Kl. 5.40 nästa morgon skulle jag bli hämtad för båttur till ödlor och snorklingsställen. Och mycket båttur blev det. Vi hade otur och fastnade i tidvattenströmmar och kom inte fram till utflyktens första stop, den tydligen mycket vackra ön Padar. Det var som en flod mitt ute i ”skärgården”: strömmar och virvlar och fastän motorn gick på högvarv stod vi still, eller åkte baklänges. Förutom att det var som att sitta på en högljudd centrifug vad gäller skakningar och ljudnivå gick det ingen nöd på en. Det fanns gott om plats för oss 12 passagerare (en japansk familj, tre indoneser, tre brasilianska ungdomar och ett äldre tjeckiskt par). Man kunde ligga och vila på madrasser, ta fika, titta på den vackra utsikten eller gå upp på taket och få ännu mer utsikt och fläkt.

I skuggan på båtens tak

Vid kl. 12 var vi äntligen framme på Komodo Island där vi efter en kort promenad in i den heta djungeln, med käppförsedda guider före och efter oss, fick stifta bekantskap med fem varaner: två lite mindre honor och tre stora hanar. De var turisttrötta om något stackarna. Misstänker att de lägger ut mat till dem för att de ska stanna på detta lättillgängliga ställe där turisterna går förbi. Lite som på zoo men utan stängsel. När de kände att de varit med på tillräckligt många bilder försökte de pinna iväg men skrämdes tillbaka av guiderna. Väste lite åt varandra. De är väl egentligen enstöringar så helt onaturligt för dem att samlas så många på en så liten plats. Suckade och lade sig med magen mot marken för att åtminstone få lite svalka i allt hullabaloo.

Vi återvände till båten för vår svalka där nästa stopp var vackra Pink Beach. Den såg inte så rosa ut vid en första anblick men efteråt såg jag ut som om jag fått röda hund, så det var nog en del röd/rosa sand där ändå! Kristallklart vatten överallt, trots dessa eviga sopor som flyter omkring här och där, och mer ju närmare en by man kommer. Därför nöjde jag mig att betrakta nästa ”sevärdhet” från båten medan många medpassagerare hoppade i och snorklade. Vi befann oss i Manta Bay där rockor stora som dubbelsängslakan seglade fram i djupet. Hann även se ett par delfiner innan vi återvände till hemmahamnen vid sjutiden på kvällen. En lång dag till sjöss. Tolv timmar på båt, 30 minuter med ödlor, men vilken fantastisk skärgård. Så grönt och så många orörda paradisstränder man passerade. Vatten blankt som en spegel. Surfare göre sig icke besvär. Helt obefolkat, bara en eller två små fiskebyar passerade vi på hela dagen. Hit borde man återvända med egen båt. Bara man inte fastnar i de där läskiga strömmarna.

Den så kallade Pink Beach
En av många öde stränder vi passerade