lördag 2 mars 2019

Konsten att boka en vinterresa (igen)

Läste nyligen en mycket bra krönika om vikten av att ha vänner med samma storlek på plånboken när det kommer till att planera en gemensam semester. Detta är naturligtvis helt sant, men jag skulle vilja tillägga att det även är viktigt att man samlar på samma flygpoäng…

Väninnan och jag var helt överens om att göra en tripp till Kuala Lumpur nu i mars: Värme, shopping och billiga hotell, på numera faktiskt rimligt avstånd. Tidigare har flygtiderna avskräckt men nu har både Thai och Finnair resor med en respektive två mellanlandningar på totalt runt 16 timmar. Överkomligt. Väninnan pushade lite diskret för Thai och jag för Finnair. ”Tänk, det är ju SÅ lyxigt att åka med Thai, och tre timmars mellanlandning i Bangkok fördriver man lätt.” Jag kontrar med ”Men SÅ smidigt att åka direkt från Bromma (till Helsingfors) och vidare till Asien. Blir mycket billigare också.”

Till slut kryper det fram att väninnan samlar på Star Alliance-poäng och jag på Oneworld (och Skyteam). Dessutom visar det sig att när väninnan ska köpa till bagage krymper den där prisskillnaden till ett minimum. Jag ska vara borta kortare och dessutom har jag nästan slutat flyga med incheckat bagage. Jag skulle säkert glömma att hämta upp det från bagageutlämningen om jag försökte! Det hela slutar med att jag bokar in mig på Finnair den 20 mars och hon flyger Thai dagen efter. Alla nöjda! Jag säger om flyg som folk brukar säga om hotell: Man ska ju ändå bara sova där. Behövs ingen större lyx för min del. Att de är i tid är det enda jag begär.

Däremot lägger jag gärna mer pengar på ett bra hotell. I Kuala Lumpur är vår plan att tillbringa en del tid vid en trevlig hotellpool så det forskades en hel del om vilka som hade bra solläge. Det är inte helt lätt i en stad full av skyskrapor att ha en solig pool kan jag säga. Nu chansar vi på Lanson Place som har fått bra rekommendationer och där de dessutom har lägenheter med skilda sovrum, ett måste när man har helt olika krav på sovrumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar