lördag 23 mars 2019

Bekvämt hotellhäng i Kuala Lumpur

Min korta sejour i Kuala Lumpur började inte bra: med en halvtimmes försening från Bromma, som blev en timme, som blev 20 minuter på sig att byta plan i Helsingfors. Vi var fem pers i samma sits. Springa tills lungorna värkte och sedan kastas mellan hopp och förtvivlan tills vi blev ombordsläppta på planet. Men vilket plan sen! Knappt halvfullt. Alla i min sektion hade tre säten för sig själva. Bättre än lyxhotell. Tre filtar, tre kuddar och tre vattenflaskor att disponera. Bredde ut mig och sov gott efter middag och film.
Sen missade jag så klart mitt anslutningsflyg Singapore – KL, men den sträckan är tätt trafikerad så jag fick helt sonika ett nytt boardingkort när jag klev av och hann precis med ett senare flyg. Där fick jag dessutom 10 singaporedollar att köpa snacks för, som plåster på såren för min försening. Investerade i lite nachos som blev en sen middag på hotellet.
Eller hotell och hotell. Lanson Place är snarare ett lägenhetshotell där vi blev uppgraderade till en enorm fyrarummare med två sovrum, kök, kontor och tvättstuga, samt varsitt badrum så klart. Balkong är det enda som saknas men å andra sidan är det bara att ta hissen ner till en groteskt stor pool. Frukost ingår och serveras på plan 48 med magnifik utsikt.

Utsikten från den lilla frukostmatsalen
Trots att poolen ligger på plan 5 inklämd mellan ett gäng skyskrapor lyser solen någon stans större delen av dan. Finns även café med habil mat

Första intrycket av KL är mycket positivt. Alla är vänliga, hjälpsamma och pratar ok engelska. Hotellpersonalen ägnar hela eftermiddagen åt att lokalisera Jennys telefon som hon tappat på flygplatsen. På kvällen levereras den prydligt medels taxi. Bebyggelsen varierar från enkla bostäder i fina gamla hus till extrem skyskrapslyx, och allt däremellan. ”Bargatan” Jalan Changkat ligger nära vårt hotell och kantas av låga hus. Vi äter middag på restaurang Bijan. Dyrt (tydligen) med malaysiska mått mätt men billigt med svenska. Äter ormbunksskott för första gången i mitt liv. Oväntat gott. Som en blandning mellan spenat och sjögräs ungefär. Med vitlök till går det mesta ner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar