söndag 17 mars 2019

Mat att sakna

Maten kan vara en anledning att resa bort, men den kan också vara en anledning att längta hem. Kom att tänka på detta när jag läste en undersökning om vilken mat svenskar på semester saknar mest. Svaret får en att undrar var svenskar egentligen semestrar. Det man saknar allra mest är nämligen… tacos?! Jag är tvungen att fundera på om jag någonsin har varit i ett land där man verkligen inte kan få tag på tacos. Tveksamt. Men det är klart, ”svenska tacos”, såna där med köttfärs, tacokrydda, hushållsost och burkmajs kanske inte finns precis överallt. När jag bodde i Mexiko saknade jag faktiskt svenska tacos något enormt, det ska erkännas. Tills man vande sig vid små mjuka majstortillas med finhackat saftigt fläskkött och berg av koriander. Nu är det dem man saknar!

Nej, när jag är utomlands en längre tid är det bara en svensk matvara jag saknar: hårdost. Att få hyvla in på en vällagrad västerbotten, prästost eller svecia. Här kommer vi också in på omvärldens mystiska brist på osthyvlar, men den grundar sig väl i bristen på hyvelbara ostar, med undantag för Englands fantastiska cheddar möjligen. När jag bodde i Riga var det riktigt eländigt. Speciellt som där fanns ostar som såg ut (nästan) som de hemma och med liknande namn: cheddar, gouda, etc. Men de smakade alltid som stearin med i bästa fall viss sälta. Sällan har en gräddost ätits upp med samma frenesi som efter hemkomsten från Riga!

Frukosttallrik i Kroatien med faktiskt en helt ok hårdost, smaklös färskost men underbar skinka och smakrika grönsaker

Minst lika vanligt är att man hemmavid saknar rätter från utlandsresan. Nu senast de mjälla fiskarna och frasiga matbananen från Colombia, men sedan tidigare har maten från till exempel Belize satt sig på minnet. Att få äta sig mätt på hummerstjärtar för en spottstyver, rejäla quesadillas, och milkshakes med färska frukter. Vi må vara bra på mjölkprodukter i Sverige men det här med färska frukter och grönsaker saknar man, när man en gång vet hur de ”ska” smaka. All den Georgiska maten var fantastisk men just gurkan och tomaterna var oslagbara, och ljusår från det man pliktskyldigast hackar upp till vårvintermiddagen här hemma.

Har höga förväntningar på vad Kuala Lumpur har att bjuda på! På onsdag bär det av.

Ibland gör inramningen sitt till för matupplevelsen också. Här hemlagad kalvgryta på berg i undersköna Kazbegi, Georgien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar