onsdag 14 augusti 2013

Snart dags för långresa igen!

Låt nedräkningen börja! Det är nu precis två veckor till mitt nästa stora reseprojekt. Inte lika långt som våra tio veckor till och från Nya Zeeland, vilka blev inledningen till den här bloggen, men dock fyra veckor i USA: Från Alaska till San Fransisco.

Varför Alaska? är allas kommentar till den här resan. Detta ”varför” är för övrigt mitt mått på ett bra resmål. Ingen sätter ett ”varför” framför om du berättar att du ska åka till Rom, Paris eller New York. Tråkigt. Oförutsebara och oturistiga resmål är roligare helt enkelt, tycker i alla fall jag. Min dröm är att åka buss från den nordligaste delen av amerikanska kontinenten till den sydligaste (Alaska till Eldslandet eller dylikt). Jag har insett att jag aldrig kommer att orka/kunna göra detta i ett svep så därför blir det en kortare bit till att börja med. Sen visade det sig dock att Alaska ligger lite illa till för busstrafik (finns typ inga vägar) så det blir båt från utanför Anchorage ner till Vancouver-trakten. Där möts jag och min körkortslösa väninna upp av vänner MED körkort, och hyrbil, så det blir nog inte så mycket av med det där bussåkandet tyvärr.

Man brukar prata om att ”möta våren i Paris” och liknande floskler. Med anledning av detta har jag myntat uttrycket ”möta vintern i Alaska”. Vi landar i Fairbanks som just i detta nu visserligen har ett väder förvillande lika det stockholmska: åska, växlande molnighet och runt 20 grader. Sedan flyger vi dock upp till Barrow, den nordligaste bosättningen på kontinenten, där det utlovas låga moln och en maxtemperatur på 4 grader nu i helgen… Vi är inte helt säkra på vad man gör där, förutom att just möta vintern. När man till och med frågar sig själv ”varför” då kan man vara säker på att det är ett spännande resmål. Och när jag på en annan reseblogg läste om några som sett isbjörnar från hotellfönstret där blev åtminstone jag sugen!

Så svaret på varför Alaska: Det är långt bort, det är vackert, man kan se björnar i olika färger, det är isolerat, folk är trevliga och ödmjuka, har jag fått för mig. Vi får väl se om det stämmer. Det lär finnas wifi även på de breddgraderna så förhoppningsvis kan jag lägga upp bildbevis när den tiden kommer. I väntan på detta måste jag bara dela med mig av en bild från tripadvisor. Den föreställer ett "hotell" i en ännu mindre bosättning (Kaktovik) i norra Alaska. Hit tror jag inte vi åker, men man vet aldrig:-)
Waldo Arms Hotel
 

1 kommentar:

  1. Åååh, nu blir jag sjukt avundsjuk! Visserligen ska jag åka bort, men inte riktigt på samma vis :)Det låter helt fantastiskt. Jag planerar i alla fall en USA-tripp efter min 50-årsdag nästa år. We'll see...

    SvaraRadera