fredag 30 augusti 2013

Tomtar och renar i regnigt Fairbanks


Golden Heart Plaza, vid floden som rinner genom Fairbanks
Fairbanks är kanske inte direkt fotogeniskt men det betyder ingalunda att det inte är ett fascinerande ställe i sin enslighet. En samling mer eller mindre luggslitna hus och människor mitt ute i ingenting.
Vårt lilla pensionat, Minnie street Bed and breakfast, är en oas av kitchiga dekorationer och mirakulöst rena heltäckningsmattor. Hur de håller dem fräscha under vintersäsongen övergår mitt förstånd. Föreståndarna är ett gulligt äldre par med näsa för bussiness. Vi har erbjudits ett hav av mer eller mindre kostsamma utflykter: bad i varma källor, slädhundsklappning, norrskensskådning och flodtur. Den senare bokade vi faktiskt in oss på till imorgon.
Down Town. Oklart vad texten på det slitna hotellet syftar på...
Idag har vi promenerat runt i inte så idylliska down town, Tittat på fina planteringar där det mesta känns igen hemifrån: pioner, nypon, ölandstok, rabarber, etc. Varit på museum samt tagit bussen till Nordpolen. Inte den riktiga då förstås utan en förort till Fairbanks som är uppbyggd kring julkitsch. Vem vill inte träffa tomten i North Pole, Alaska? Navet i det hela var en stor affär med överprisade julprydnader. Gick runt och botaniserade bland dessa och störde mig lite på en högröstad man. ”Säkert nån av de lokala alkisarna” tänkte jag, tills jag vände mig om och såg att det var tomten i egen hög person. Nu behöver ju inte det ena utesluta det andra, men han hade i alla fall tomtedräkt på sig och folk köade stundtals för att sitta i knät på honom.
Bildbevis kommer. Har inte fått detta med bilder på blogger att funka från min dator än så gör det på Ninnas dator vid tillfälle. Och rubrik måste jag lägga till från mobilen...
Tomtens renar var oerhört uttråkade. Tomten själv desto gladare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar