söndag 4 augusti 2013

Några tips till landets hotellkedjor

Efter en och en halv veckas semester med tillhörande flängande runt i vårt avlånga land har jag hunnit bilda mig en bestämd uppfattning om vad som utmärker ett bra respektive dåligt hotell, samt konstaterat att det tar på krafterna att ha semester. Har packat upp och ner min minimala resväska otaliga gånger och kände mig till slut som en båtflykting med smutsiga paltor, fuktiga handdukar och sand i bagaget.


Fängelset. Hade kunnat bli bra med lite mer omsorg
”Hotell”-uppleveslen inleddes med budgetboende på Gotland: Vandarhemmet
Fängelset som ligger i historisk byggnad vid hamnen i Visby. Vackert på utsidan och sunkigt på insidan. Visst, man kan inte förvänta sig för mycket av ett vandrarhem men ett extra städpass i badrummen hade gjort susen. Egentligen var största problemet att det var så lyhört. Det i kombination med att det varje natt pågick efterfester till femsnåret på morgonen var ingen höjdare. Till slut fick vi byta till rum högst upp i huset vilket förbättrade situationen något. Personalen var trevlig men mer intresserad av att dricka öl i Fängelsets mysiga bar än att dela ut nycklar och hålla ordning. Lite Fawlty Towers över det hela. Undantaget var väl ”frukostvärdinnan” som surt mumlade ”Måste alla komma tio minuter innan jag ska stänga” när vi kom ner till frukosten kl. 9.50. Jag hade lust att säga att i så god tid har jag aldrig varit till en frukost. Jag brukar sikta på tre minuter innan stängning.

Jag, frukost och hotell är ett kapitel för sig. Oftast hoppar jag över den då den slutar okristligt tidigt men om den pågår till 10.30 och utcheckningen är kl. 11 är det lika bra att offra sig. Det är som en tyst strid mellan mig och personalen. Jag är sur för att jag tvingats ställa klockan på semestern och tycker det är min fulla rätt att sitta kvar till minst en halvtimme efter stängning. De är sura för att inte kan börja städa i tid. Ett bra hotell utmärks av att personalen inte rycker undan maten en minut innan stängning, och att de frågar om man vill ha något mer innan allt plockas bort. Det är pluspoäng.

Sen har vi det här med kaffet. Det kostar dem inte många kronor att ha en termos kaffe och kanske lite frukt framme hela dagen, eller en vattenkokare och lite tepåsar/kaffepulver på rummet. Man känner sig genast mer välkommen. Men tyvärr verkar stora delar av hotellbranschen vara på väg i flygbranschens riktning: Man sparar in på alla småutgifter med resultatet att allt känns väldigt snålt. Till exempel har man ersatt de små söta flaskorna och tvålarna med storpack, och har mage att skylla på att det är mer miljövänligt. Billigare är vad det är men å andra sidan missar man marknadsföringsvärdet av att gäster plockar med sig saker med hotellets logga på.

Utsikt över Strand hotell i Borgholm. Ok hotell i sunkig stad.
Utcheckning 11 dock. Vad är grejen med det?
Jag vet precis hur det skulle se ut om jag fick driva ett hotell. Först och främst skulle det vara flexibel utcheckning och i alla fall aldrig innan 12. Frukosten skulle vara uppdukad till långt in på eftermiddagen. Det skulle alltid finnas fri tillgång till färskt kaffe och färsk frukt, kanske en kaka, och morgontidningar så klart. Allt man skulle kunna tänkas behöva skulle finnas på rummet: tandborste, sykitt, skoputs, ett bra schampo, etc. Allt i snygga förpackningar med min logga. Samt chokladbit på kudden så klart. Vart tog den vägen?
Att personalen ska vara supertrevlig, behjälplig med allt och alltid tillgänglig behöver väl inte nämnas. Liksom att allt ska vara fräscht och städat i största möjligaste mån. Hur svårt kan det vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar