fredag 9 augusti 2013

Glöm inte hur hemskt det var

Det är nu precis 14 år sedan den sista (förhoppningsvis) Vattenfestivalen gick av stapeln i Stockholm. Vilken lättnad och glädje det var när man förstod att den skulle läggas ner. Åtta år av terror, ockuperad innerstad som inte gick att vistas i på veckor. Först uppbyggnaden, avspärrningarna, sedan folkmassorna, trängseln, kaoset, och slutligen uppstädningen. Folk tjafsar om att Staffan Westerberg förstörde deras barndom. Må så vara, men det är en droppe i havet jämfört med hur Vattenfestivalen förstörde min tonårstid. Det måste ha varit här jag grundlade mitt hat mot att över huvudtaget vistas innanför tullarna på sommaren.

Stadsfestivaler är sällan någon bra idé men i en huvudstad är det ren galenskap. Lägg eländet i byar där det ändå aldrig händer något. Eller kanske i en förort? På något fält utanför stan? Där tror jag det till och med kan bli ett lyckat lyft för platsen i fråga, men mitt i en storstad är det liksom ingen brist på öl, folk, fylla och aktiviteter som det är. Det är brist på utrymme. Det är vad det är.

Döm om min förvåning när jag läser i lokaltidingen att folk vill ha en festival igen!! Det måste ha med ett generationsbyte att göra, och inflyttningen. De som bor här nu upplevde inte Vattenfestivalen i all sin ondska. Jag tycker nästan man borde koppla in Forum för Levande historia på detta. Vi får aldrig glömma den fasa som rådde. Låt inte historien upprepa sig. Låt öltälten vila i frid någon annan stans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar