torsdag 29 december 2011

Möbelsurfning på mörk mellandag

Med julen avklarad är det nu två (2) veckor kvar till den stora tillträdesdagen! Dags alltså att börja fundera på vad som finns och vad som eventuellt behöver införskaffas i möbelväg. Soffa har jag sedan länge konstaterat att jag inte har. Var och tittade på ett perfekt exemplar på Stalands redan för flera veckor sedan men fick en enorm ångest över färgvalet, så den affären körde fast helt. Kände mig som en obstinat unge när jag satt där omgiven av minst 20-talet tygprover och det slog mig: ”Men grönt då? Har ni inte det?” Det var ungefär den enda färgen de inte hade för den soffan. Och grönt har jag fått för mig att jag vill ha. Vi får se var det slutar. Inte är man gjord av pengar heller, vilket alltid är en nackdel.
Sen var det det här med säng. ”Den står väl i förrådet på min förra adress” (Skeppargatan), tänkte jag. Men ju mer jag tänkte desto mer började jag tvivla. ”Lånade du inte ut den till din kusin?” föreslog exet. Jo, visst var det väl så. ”Nej, du fick tillbaka den” svarar kusinen. Ja, det fick jag ju. Kanske den står i förrådet ändå. I vilket fall är den för liten för mitt nya sovrum. Där krävs något på 140-180 centimeter för att det inte ska se ut som en brits i en tortyrkammare eller nåt.
Det hela urartade i en eftermiddag av blockande (alltså surfande på Blocket.se) för att kolla andrahandsmarknaden på sängar. Hellre en begagnad säng än en begagnad soffa tänker jag. Man lägger ju ändå på en ny bäddmadrass och nytt överdrag. Marknaden visades sig ligga mellan ”bortskänkes” och nästan nypris, vem som nu betalar det för en begagnad säng…
Snubblade i detta blockande över den fantastiska sidan ReFurn. Här finns ALLT, till en billig penning. Varning dock för att det vimlar av fruktansvärda särskrivningar som jag inte tänker återge här. Å andra sidan kan man också få läsa klockrena beskrivningar som denna: ”Lite skitig men inga äckliga fläckar.” (om en säng).
Jämför gärna denna sida med begagnatsidan Got2get. Där har man sorterat ut IKEA-skräpet, lagt till lite vintage-kläder samt en nolla på priserna, minst. Men den är rolig att titta på.
Vad jag dessutom kommer att behöva är fler köksskåp, och ni vet ju hur jag är när det kommer till kök. Måste hitta originalskåp någonstans. Kan inte vara omöjligt, så som folk river ut kök till höger och vänster. Annars hittade jag ett företag som tillverkar kök i funkisstil. Beundransvärt. Dock har ett av deras referenskök parkettgolv! Usch och fy.
Från deras hemsida hamnade jag på den fantastiska bloggen Funkisjakten. Funkisporr på hög nivå. Sånt som piggar upp en mörk mellandag.

1 kommentar:

  1. På Nacka byggnadsvård (http://www.nackabyggnadsvard.se/) kan du köpa gamla grejer på. Men de vet verkligen att ta betalt för att de räddat gamla grejer.

    /Henrik

    SvaraRadera