måndag 5 december 2011

Zink - för bra för de svenska apoteken?

I helgen var det glöggpremiär x 2, vilket ledde till att jag tappade rösten. Något jag i och för sig gör var och varannan helg, så inget nytt där. Jag ska nog inte skylla på glöggen heller utan det som tog knäcken på mig var snarare lördagens glöggfest: Mingel i paradvåning med bortåt 100 pers inpå småtimmarna, under vilket jag inte ens drack glögg utan gick direkt på rödvinet.
För att förhindra att halsskrovlet utvecklas till någon typ av förkylning, igen, stövlade jag i alla fall raskt iväg till apoteket (ett av de icke-statliga) nu på lunchen för att inhandla Echinagard (saft av röd solhatt) samt zinktabletter. Två substanser med någorlunda bevisad positiv effekt på immunförsvaret. Döm om min förvåning när man inte kan köpa zink på apoteket. Man kan ju köpa allt möjligt annat skräp: En-om-dan, c-vitaminer, kromtabletter, ja det mesta i mineral- och vitaminväg utom zink. Är det potentiellt jättegiftigt eller vad då?
Nej, en snabb googling visar snarare att det är bra för det mesta samt inte på nåt sätt dödligt att överdosera. Så här kan man till exempel läsa på en hälsosida:
”Zink är bra för: immunförsvaret och ämnesomsättningen. Bildning av DNA/RNA. Den mentala förmågan. För hudens, naglarnas och hårets välbefinnande. Ögon och hjärna. Bra mot akne. Zink behövs även för upptaget av järn och utnyttjandet av A-vitamin. Zink är en antioxidant.”
Och på denna amerikanska sida finns ett mer vetenskapligt perspektiv: http://ods.od.nih.gov/factsheets/zinc
När jag bodde i Kanada åt alla zink i tid och otid, ungefär som en del svenskar äter multivitaminer och c-vitamin. Varför äter man inte zink i Sverige? är då min följdfråga. Har vi en mycket mer zink-rik kost av någon anledning? Det har jag svårt att tro. Verkar ju vara en bra grej det där ämnet. Jag ska i alla fall försöka kvista iväg till någon hälsokostbutik efter jobbet och inhandla en burk. För i hälsokostaffärer ska det tydligen finnas. Sen behöver man kanske inte äta det ständigt, men så här i förkylningstider skadar det inte med extra hjälp till immunförsvaret!

Uppdatering: Hittade en kombinationstablett (zink/c-vitamin) på Apoteket Hjärtat på Åhléns. Men Medstop på Scheelegatan hade bara zink på recept.

3 kommentarer:

  1. Förklaringen ligger nog i: "Recommended Dietary Allowance (RDA): average daily level of intake sufficient to meet the nutrient requirements of nearly all (97%–98%) healthy individuals." (från sidan du länkade).

    Anledningen till att det inte är farligt att överdosera är att kroppen väldigt snabbt mättas på ämnet och att det (precis som i princip alla andra typer av näringstillskott) bara blir väldigt dyrt kiss. Om du inte är kroniskt sjuk har du ingen nytta av kosttillskott.

    /Henrik M

    SvaraRadera
  2. Jo, men på vintern är man ju typ kroniskt sjuk:-) och det förklarar inte varför man säljer andra näringstillskott men inte just zink...

    SvaraRadera
  3. Nej, det gör det väl inte antar jag annat än att eftersom köpande av kosttillskott i princip bara är en form av religiös övertygelse, och de skiftar som bekant från land till land. I Canada äter man extra zink och i Indien är kossor helig. Same difference.

    /Henrik

    SvaraRadera