lördag 24 december 2011

Julpyssel och jultv

Här syns resultatet av årets julpyssel i köket: lussebullar och sill. Det är väl ungefär vad det brukar bli, varken mer eller mindre, fast ibland blir det mer lussebullar. Det kan man i mitt tycke aldrig få för mycket av.
Sen har jag för första gången på många år slagit på tv:n på julafton. Tänkte jag skulle spana in den här Kalle Moraeus och försöka förstå varför han är så populär. Jag förstår fortfarande inte, och känner mig väldigt ofolklig. Slog över till tvåan istället och tittade på ett gäng brittiska komiker som ondogjorde sig över julen och allt därtill. Lite småkul.
Fascinerande med all denna ”julstämning” på tv. Själv arbetar jag ju för en tv-kanal (Axess TV) där vi inte med ett enda ord eller program avslöjar att det är juletider. Jo, jag är ansvarig för att det rullar en trailer där orden ”juldagen och annandagen” nämns, men annars är det bussiness as usual. Tänker mig att det kan vara skönt för den som sitter ensam att slippa påminnas om julmys hela dagen. Vill man ha jul är det bara att slå på ettan och titta på en överviktig dalmas som tänder ljus. Just nu är det för övrigt julandakt i en osedvanligt ful kyrka. På Axess däremot kommer senare en radda bra dokumentärer: Om Leonardo da Vinci, amerikanska krigsveteraner och sedan om en pensionär som bygger ett eget flygplan. Själv ska jag gå och äta julmiddag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar