onsdag 10 september 2014

Framme på Påskön!

Har nu klarat av de första 24 timmarna på Påskön. Landade sent igår kväll på denna mörka fläck på världskartan. Man såg ljusen på landningsbanan men inget mer. Ingen större bebyggelse, fyrar, landmärken. Bara mörker. En ensam Boeing 767:a på en minimal flygplats. Jag välkomnades med traditionsenlig blomsterkrans av chauffören från hotellet. Flygplanet fortsatte mot Tahiti.

Vaknade vid halv åtta imorse. Det var kolmörkt. Började fundera på om a) jag hade missuppfattat tidsskillnaden helt b) det pågick en orkan som förmörkade himlen (jag kunde höra hur det blåste och eventuellt regnade infernaliskt mot plåttaket.) c) hade inträffat ett vulkanutbrott som förmörkade himlen. Ingen ljusning verkade hur som helst vara i sikte så jag trevade mig upp och fick en glad överraskning: Mitt fönster överskuggades helt av överskjutande plåttak samt bananpalmer. Vid närmare inspektion var himlen någorlunda blå! Åt frukost med fin utsikt över havet.
Börjar vistelsen med att till fots inspektera ön. Skulle man känna sig väldigt hurtig skulle man säkert kunna inspektera hela ön per fot. Den är som en triangel där längsta sidan är ca 2 mil. Jag nöjer mig med att gå ett par kilometer. På 20 minuter går man runt ”huvudstaden”. Ungefär lika långt är det från hotellet till den närmaste samlingen av stenhuvuden (se bilder). Orten Hanga Roa som jag, och alla andra på ön, bor i (resten är nationalpark) har en liten hamn och en huvudgata med en handfull souveniraffärer, mataffärer och restauranger. Runtom i stan finns så klart även polis, brandkår, sjukhus och alla andra liknande institutioner som kan vara bra att ha då det är några mil till nästa bebodda ö…
Det är lummigare än jag tänkte mig. Bara för att de en gång högg ner varenda träd på ön betyder det så klart inte att det aldrig kommer att växa något här igen. Det är trots allt en tropisk ö, även om det nu är tidig vår liksom i Chile och temperaturen håller sig mellan 15 och 20. Har observerat bananpalmer, hibiskus, julstjärna och flera andra fint blommande träd. Lika mycket glada, herrelösa hundar här som i Santiago. Dessutom verkar de flesta hålla sig med höns och katt och bland stenstatyerna träffade jag också på hästar och en gris.

Det märks att det är lågsäsong. Hotellen och restaurangerna är långt ifrån fulla. Dock träffade jag på en svensk pensionär under min vandring idag! Men annars är 70 procent av turisterna chilenare informerade de mig om här på hotellet. Imorgon har jag bokat heldagsutflykt runt ön. Får hoppas att det inte regnar. Solen gick ner ”i säck” men det kanske inte har samma innebörd som hemma. Här verkar molnen komma och gå som de vill. De har ju ingen landmassa att haka upp sig på direkt!
Dramatisk kuststräcka

1 kommentar: