fredag 12 september 2014

Gör-det-själv-expedition till fågelkultens by

Inaktiv vulkankrater vid det oändliga havet
Innan jag kom till Påskön hade jag en bild av att jag skulle bli överhopad med olika utflykts- och aktivitetsförslag så fort jag landade, och än mer inne i stan. Så var det nu inte. På en gång frågade jag taxichauffören var man kunde boka utflykter. ”Hyr en bil och kör runt själv. Det är billigast och bäst” var hans svar. Samma svar fick jag också på hotellet, men som sagt gick det att boka tidigare nämnda utflykt om man stod på sig. Jag får en känsla av att folket här kan tycka att turisterna är lite av en onödig arbetsbörda i ett annars lättsamt och lojt liv. Jag förstår dem. Vår utflyktsguide beklagade sig över att han aldrig hinner surfa numera och är berättigad tre veckors semester men sällan hinner ta fler än två. När jag frågar honom om utflykter till en känd vulkankrater som vi inte besöker under utflykten jag bokat är han snabb att påpeka att den ligger bara ett stenkast från mitt hotell. Och att det är en riktigt trevlig promenad dit. Sagt och gjort. Jag gör en expedition på egen hand. Besvärar närmaste café om en take-away-macka, fyller en vattenflaska och påbörjar vandringen. (De har utmärkt kranvatten här. De är självförsörjande på dricksvatten som de får genom att samla regnvatten.)

Öarna man simmade ut till för att hämta fågelägg,
tillika Påsköns enda "skärgård"
På 324 meters höjd ligger den inaktiva kratern. En mäktig syn. Vid vulkanens rand ligger en ceremoniell by som byggdes efter att man tröttnat på stenfigurerna. Då uppstod nämligen en ny kult som gick ut på att man skulle simma ut till en ö och hämta säsongens första ägg från en viss flyttfågel. Den som vann tävlingen belönades med ett års isolering, men de andra skulle i och för sig hålla honom med mat och alla förnödenheter under tiden. En tveksam belöning kan tyckas, men vad vet jag.
Träffade där också på en parkvakt med traumatiska minnen av hur Björn Borg vann någon match över en chilenare på 70-talet. På vägen hem träffade jag på resans första entusiastiska guide: en tonårig tyska som voluntärjobbade i nationalparkens växthus. Först berättade hon om alla växterna, varom kunskaperna var något begränsade, och sedan om nöjeslivet på ön. Tydligen finns det fyra diskotek som är öppna till 4-5 på morgonen så gott som dagligen. Ganska imponerande på en befolkning på max 6 000 pers, plus turister, men ändå.
Jag har förresten löst mysteriet med de mörka morgnarna här. Det där med mitt mörka rum är bara en del av förklaringen. Faktum är att solen går upp först kl 8.20! (Och ner strax efter kl 20) Det beror väl dels på sommartiden som man nyss ställt om till här i Chile och dels kanske att man inte vill ha alltför stor tidsskillnad mot fastlandet. Hittade denna info via den utmärkta sidan timeanddate.com, när solen går upp alltså, inte varför den går upp så himla sent. Därom får vi gissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar