måndag 28 april 2014

Vårpyssel med nyttigt ogräs

Årets första primör har börjat sticka upp i gräsmattor runtom i stan. Ja, redan för flera veckor sedan faktiskt och nu börjar de redan bli för stora. Jag pratar om nässlor så klart. Fördelen med att de är större är att de går snabbare att plocka. Minns med beundran hur mormor alltid plockade de pytte, pyttesmå skotten i gödselhögen på landet, men det tar ju en jäkla tid. Nej, jag tar topparna på rätt stora nässlor, så länge de inte har gått i blom, och kokar lite längre helt enkelt.
Var ute på en insamlingsräd på Reimersholme i helgen. Tyvärr var jag för fåfäng för att sätta på mig diskhandskar och plockade i vanliga vantar - ingen bra idé. Det brändes något så infernalist. Nästa räd blir det handskar på, och så ska jag försöka strunta i om folk tycker det är konstigt med en kvinna som smyger omkring i buskarna iklädd gula diskhandskar.
Delar med mig av ett snabbt recept på nässelsoppa för den som känner sig hågad att prova själv. Har man en egen trädgård är det ju utmärkt: Lunch och rabattrensning i ett.
Typ en halv kastrull med färska nässlor får koka i ett par liter lättsaltat vatten i 10-15 minuter, beroende på hur grova de är. Sila av men spara vattnet, finhacka nässlorna. Fräs de hackade nässlorna snabbt i någon matsked smör (i en stor kastrull). Strö över lite vetemjöl. Häll över spadet de kokades i, späd med mer vatten till önskad mängd (en halv kastrull nässlor är lagom till ca en liter soppa). I med buljongtärningar. En tärning per halvliter vatten brukar det vara. I med lite färska eller torkade örter efter smak. Gräslök är alltid gott. Plockas även det i närmsta gräsmatta. Serveras med halva kokta ägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar