fredag 18 april 2014

Ny hylla orsakar lackbets-yrsel och boksortering

Före
För er som legat sömnlösa och undrat hur det ska gå med mina hyllbestyr kan jag nu ge lugnande besked: Hylla inköpt och uppsatt, och det är ingen string! En vacker dag kom den till mig som en uppenbarelse på refurn.se (för övrigt en guldgruva av begagnade möbler, nu även med fyra ”live-butiker”). Den är en ovanlig skapelse i tre olika breda hyllplan, massivt trä, troligen 40-tal. Jag mailade butiken för att boka den, och efter att ha utkonkurrerat de som stod före mig i kön (Det var fler intressenter, men de hämtade den inte i tid) var det bara att plocka upp den i Bergshamra-butiken.
Efter
Sen var det lite pyssel med att få den i upphängningsbart skick också. Jag ska bara tvätta den lite, tänkte jag först. Den tanken verkade ingen ha kommit på sedan 40-talet. Från att ha varit brun blev den nu nästan trären furu. Hm, vad smörja in den med för att få lite mer matchande teak-känsla? Den lokala färgaffären tillfrågades och lackbets inköptes.
Lackbets är inte att leka med. Dels får man bara stryka på ett lager. ”Äsch, det är väl bara att bättra på lite sen där det blev fel.” Nej, det är det inte. Stryker man på ett andra lager löser det upp lager nummer ett så det är i praktiken som att börja om från början. Dels innehåller det starka lösningsmedel, så trots att jag stod på balkongen och kämpade med detta kändes det redan efter första hyllplanet som om jag nyss genomlidit en blöt helkväll på krogen. I detta tillstånd skulle jag ändå försöka distribuera betsen jämt och snabbt. Behöver jag nämna att den även är omöjlig att tvätta bort från hud och kläder…

Men nu är den i alla fall uppe. Ett betydligt trevligare problem är hur böckerna ska sorteras in. Bestämde mig för att så smått ställa in skönlitteratur i den nya hyllan medan facklitteratur får vara kvar i de gamla. Det blir inte helt konsekvent då jag även sorterar efter storlek, men för första gången har jag försökt sortera på författarnamn. Känns väldigt vuxet. Så nu står de där: Isaac Asimiov till Ayn Rand men några PA Fogelström och Alice Munro på en egen rad (de var i större format) Inte helt konsekvent som sagt, men snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar