torsdag 29 mars 2012

Uppringd av bluffaktureringsvandaler

Det här med telefonförsäljare brukar inte störa mig alltför mycket, åtminstone inte om de ringer under arbetstid när man ändå bara sitter vid skrivbordet. Brukar använda dem som prisjämförelse. Jag betalar si och så mycket för internet, telefon, eller vad det nu är. Har de något billigare att erbjuda? Bra. Om inte så har de inget att hämta, och de brukar de också förstå. Angående morgontidningar, elabonnemang och liknande hjälpte det bra att säga att man var hemlös, och det kan jag ju fortsätta med, även om det inte är sant längre.
Men idag fick jag ett riktigt obehagligt samtal. Det var från sajten 121.nu. Ett företagsregister som ringde och ville kolla att de hade rätt uppgifter från mig. De hade hämtat dem direkt från Skatteverket, så det hade de. Sen frågade de om jag behövde en hemsida, ville komplettera mina uppgifter med en logga, bild eller dylikt. Jag tackade vänligt nej och trodde då att jag skulle bli lämnad ifred. ”Tack, då skickar vi en faktura på 3.900” avslutar de. ”NEJ, jag vill inte betala något” svarar jag. ”Jo, alla företag är med i detta” säger de och får det att låta som om det är något obligatoriskt. Dessutom har de mage nog att kläcka ur sig att de tar hand om bluffakturor. ”Får du en så skickar du den bara till oss.” Men herregud! Om man får en från dem då? Ju mer man tänker på det desto mer absurt blir det. Varför ska jag betala för att stå med i något register som jag inte har bett om? Tillslut var jag tvungen att slänga luren i örat på honom, och det gör jag verkligen ALDRIG med försäljare annars. Normalt är det bara att säga nej, men inte här.
Tydligen har fler haft problem med företaget. De verkar ha en seriös hemsida, men högst oseriösa försäljningsmetoder. Kommer det en faktura nu då blir det polisanmälan. Svensk Handel har en bra sida om hur man gör. Får god lust att själv skicka en faktura till sådana här företag, alternativt telefontrakassera dem, eller trakassera dem på annat sätt. Det är verkligen den lägst stående formen av tiggeri att försöka mjölka hårt arbetande småföretagare på pengar. Oskick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar