måndag 19 mars 2012

60 gäster, 20 liter vin, men inga grannklagomål

Nu är min lägenhet ordentligt invigd: Inflyttningsfest med 60-talet gäster i lördags. Som utlovat i inbjudan var det om inte full fart ändå en strid ström av folk från kl 16 till kl 04. Eller, nåja, de sista gästerna gick väl vid halv fyra, men det får ändå räknas som godkänt tycker jag. Här syns två bilder av köket morgonen efter. Om ni skymtar en grön hatt är det för att inflyttningsfesten råkade sammanfalla med St Patrick's day, så pappa tyckte att gröna hattar skulle vara på sin plats. Som kronan på verket dök det upp en full irländare framåt småtimmarna, medföljande ett sällskap som varit på pubrunda innan festen. Samma sällskap hade även med sig inflyttningspresent från Pressbyrån (trots att jag undanbett mig presenter): Tre modetidningar, två trisslotter, en påse grillchips och ett paket kondomer. Bra kit för en lyckad helg! Kioskers presentpotential ska inte underskattas.
Vet inte om det framgår av bilderna men mitt vita linoleumgolv såg helt förskräckligt ut. Förstår inte hur jag någonsin kunnat ha fest med parkettgolv utan att ha hjärtat i halsgropen hela tiden. Nu var det bara att rycka på axlarna om någon spillde. Möjligen torka nödtorftigt så folk inte blev blöta om fötterna, och sen svabba dagen efter. Efter svabbandet var jag inte sen att utnyttja en annan inflyttningspresent: Presentkort på valfri pizza på min lokala kvalitetspizzeria Dello Sport.
Apropå mat kan jag passa på att dela med mig av receptet på en ständigt återkommande ingrediens på mina hemmafester: Piroger, som ofta blir anklagade för att vara dumplings eftersom de trots groteskt lång gräddningstid i gasugn aldrig får någon färg utan ser trist vita ut.

250 g potatis
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g margarin

Exempel på fyllning
250 g köttfärs
1 hackad lök
1 riven morot
tomatpuré
kryddor
Steks ihop till en röra

Koka och mosa potatisen och blanda med övriga ingredienser. Platta ut ovala rundlar av degen, något mindre än tefatsstorlek, då blir det ca 24 piroger. Lägg på en knapp matsked fyllning på varje. Nyp ihop kanterna och pensla eventuellt pirogen med vispat ägg. Gräddas i ca 225 grader i 10-15 minuter. Kan ju fyllas med vad som helst egentligen. Min vegetariska variant brukar vara några deciliter kokt ris som blandats med två hackade ägg och smör. Har nu även provat en efterrättsvariant med hackat äpple, kanel, socker och smör. Gott även det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar