onsdag 28 augusti 2024

Från Cleveland, Ohio till Irwin, Pennsylvania

Efter två nätter i Detroit är det dags att plocka ut bilen ur valet-parkeringen och fortsätta söder- och österut, till Cleveland. Staden är ungefär hälften så stor som Detroit men har ändå en imponerande liten skyline där den ligger inklämd mellan flod och sjö (lake Erie). Här är det inga problem att hitta hotellrum och vi får två enkelrum på centralt belägna Westin, en kedja som en annan kollega en gång beskrev som "om Scandic och Grand fått barn men Scandic hade de dominanta generna" Ganska träffande.

Schysst utsikt från hotellet
Hotellet ligger bara några kvarter från nöjesdistriktet men ändå undrar jag snabbt om jag borde ha tagit en taxi dit. Det är ingen annan som går på gatorna. Några väntar på bussen men desto fler sitter eller står bara med tom blick i portar och hörn. Mumlar eller ropar efter en. Någon släpar runt sina tillhörigheter i en smutsig resväska. Jag blir lättad när jag ser en mamma med sin lilla son framför mig och tar snabbt rygg på dem. När jag är ett par meter ifrån ser jag att "pojken" har tatueringar på sina seniga armar. Det är en förkrympt vuxen man! Kanske skadad av alkohol eller droger sedan unga år? Jag passerar paret med raska steg.

Som en hägring i denna öken uppenbarar sig plötsligt ett par kvarter med mysig gågata och flera restauranger och pubar. Mitt emot det området ligger en stor parkering. Folk kör hit, går tvärs över gatan, äter och tar bilen hem, antingen till någon förort. Själv har jag nu lärt mig snabbaste vägen till hotellet så kommer tillbaka utan incidenter efter en god middag.

Rockmuseet är den futuristiska skapelsen till höger i bild
Liv och rörelse är det också på stadens stora dragplåster Rock & Roll Hall of Fame, ett museum över rockens historia i sex våningar nere vid hamnen. Väl värt ett besök för alla musikintresserade, men var beredd på hög ljudnivå och iskall ac. Efter att ha pustat ut med en kaffe i solen fortsatte färden mot Pennsylvania. Vi stannar för natten strax efter Pittsburgh, på ett motell i en ort som visar sig heta Irwin. Detta blir jag upplyst om när jag sätter mig på motellets uteplats i den ljumma kvällen och börjar prata med tre damer som är här på "tjejkväll". En av dem kommer nämligen härifrån men nu bor de tre svägerskorna i Butler, orten som blev världskänd pga mordförsöket på Trump. "Hade det inte varit så varmt hade vi varit där!" säger två av dem. Den tredje är ingen övertygad Trump-fan.

Mitt hem just nu: trevliga Hampton Inn i Irwin
Dagen därpå har jag lite tid på mig att upptäcka omgivningarna till fots. Motellomgivningar är inte gjorda för fotgängare men jag blir glatt överraskad att det faktiskt finns en trottoar som tar mig hela vägen till Walmart 10 minuter bort, och förbi några små caféliknande matställen. Även hårfrisör, tandvårdsklinik och ett par banker finns inom räckhåll. Men Walmart är ett kapitel för sig. Ett mecka för någon som inte sett spår av shopping på flera dagar. Här finns verkligen ALLT. Nämn en vara och den finns. Apoteksavdelningen; hylla upp och ner med tabletter för och mot det mesta, skönhetsprodukter och smink. Sen alla praktiska grejer till fritid och hushåll, från gevär till kastruller. Klädavdelning för små och stora med underkläder, sportkläder och vardagsplagg. Avdelningarna för livsmedel och trädgård mäktar jag inte ens med.

Träden börjar redan skifta färg här på sina håll men just nu verkar vi ha råkar ut för en värmebölja och det är över 30 grader till långt in på kvällen. Imorgon ska det vara 40 grader varmt i Washington så vi skippar storstaden och siktar på Gettysburg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar