fredag 19 juli 2024

Nicoles-resor provar på folkhögskola i Svalöv


Tre saker krävs inledningsvis för en sommarvistelse på folkhögskola: lite pengar, mycket framförhållning och ett öppet sinne. En väninna tipsade mig redan inför förra sommaren om Fridhems folkhögskola. För mellan 6 300 och 7 500 kr får man fem dagars helpension med boende och kurs på skolan. Det året var jag för sent ute och det fanns inga (i mitt tycke) vettiga kurser kvar. Visst, vill man gå en fortsättningskurs i tango, skapa med mossa eller lära sig diskogolf kan det funka. Jag hade siktet inställt på yoga. Så i år satt jag klistrad framför datorn när platserna släpptes i mitten av januari och lyckades knipa en plats på "yoga stretch", med eget rum på skolans område.
Jag bodde i det så kallade Nordhem, det största och nyaste bostadshuset på området.

Väl på plats är upplägget ungefär som en all-inclusive-semester. Man välkomnas av vänliga receptionister som ger en nyckel, områdeskarta och förklarar var rummet ligger. Bädda får man göra själv och det är inte direkt hotellstandard på rummen, som under terminen är studentrum, men man har i alla fall egen dusch/toa, och nära till alla kurssalar och matsalen. Det är ju det här som är lite av charmen - gratis mat (eller nåja, jag betalade för den i april). Frukost, lunch, middag och fika serveras i bufféform varje dag. Allt är fräscht, gott och välordnat. Rejäl salladsbuffé samt minst en vegetarisk och en kött-/fiskrätt. Efter middagen är det nästan alltid någon typ av underhållning; ett liveband, musikquiz, improvisations teater, etc. Som allt annat följer det skolans devis "fritt och frivilligt". Det enda som inte är fritt i bemärkelsen gratis är alkoholen, men ett glas rött för 70 kr kan man inte klaga på. Vissa kvällar går personalen till och med runt och tar upp bordsbeställningar när man har satt sig i trädgården med sin överlastade tallrik, och baren är öppen till 23 om man vill ta sig något efter middagen.

Middag på terrassen med några av våra nyfunna vänner.

Det pågår 12 olika kurser samtidigt så vi är närmare 200 pers som ska samsas på skolans område men allt är ett under av smidighet. Det torde vara en drömmiljö för singelmän över 60. Det känns som att 90 procent av deltagarna är kvinnor och av dem är minst 80 procent 60 fyllda. Jag och väninnan är i alla fall näst yngst i vår yogagrupp. Jag slås av hur extremt homogen grupp människor som går på sommarskolan. Även om den yngsta deltagaren är 12 och den äldsta över 80 år är merparten svenska, välutbildade kvinnor i övre medelåldern. En ung tjej i vår grupp som är adopterad från Indien är den enda jag ser som inte är rågblond, gråhårig eller hennafärgad.

Svalöv där Fridhem ligger är en minimal ort där man alltid har de böljande fälten nära.

I slutet av varje dag frågar vår fina yogafröken hur vi mår och hur vi har upplevt dagen. Det hör ju yogan till att blicka både inåt och utåt. Känna in kroppen osv. I slutet av veckan är jag glatt överraskad över att min kropp inte protesterar alls över 12-13 pass på en vecka med både yoga, styrka och balans. Jag som är van vid max ett pass! Däremot är jag rätt utmattad av att ha haft folk omkring mig så gott som alla dygnets vakna timmar. Jag har kanske blivit introvert på äldre dar! En annan observation är att jag verkligen inte är någon tedrickare. Det påbjuds ju inom yogan men vi är ett gäng som envist smiter iväg och tar kaffe i pauserna. Skippade morgonkaffet en gång. Det var ingen bra dag!

Vi gjorde även en utflykt till Söderåsens naturreservat med 5 km vandring avslutad med utomhusyoga. Min reflektion den dagen var att jag kom ut som bokskogshatare. Visst är träden och tidvis utsikten vackra, men det är som att promenera på en parkeringsplats: inte ett livstecken på marken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar